tisdag 9 oktober 2007

Slit och släng

Ibland, eller rättare sagt, alltför ofta faller jag för frestelsen och köper en tidning. Det är ganska skönt att äta en sen frukost och bläddra i någon färgglad tidning. Sist köpte jag "Tove Hem & Trädgård". Jag åt varma mackor, drack te och läste. Jag började gilla tidningen tills jag kom till Isabelles Hörna.

Så skriver hon:

"Många tror att bara för att vi gör om måste det vara så i all evighet framöver. Men så är det ju inte. Även om färgen håller i en massa herrans år kanske smaktycket ändras. Förr i tiden var en inrednings/måla om-cykel på kanske 40 år och nu är vi nere i runt fem. Det är billigare och enklare att fixa och dona nu för tiden, vilket gör att jag tycker att man borde våga mer och oftare!"


Horribelt!


För några inlägg sedan skrev jag om det manipulativa modet. Det här är en exempel på vad trender gör med människor. Det är inte ens slit och släng- mentaliteten. Det är snarare köp och släng direkt. Det måste peka på en otrolig oro som råder i ens inre. Man har satsat på lilafärgade kuddar för det är så inne men redan nästa år köper man oranga. Och har man oranga kuddar så kan man inte ha rosa gardiner. Vi måste byta ut gardiner. Och vaser, och ljusstakar. Glöm inte dukar och krukväxter. Cyklamen ska bort. In med japansk lykta istället. När man har samlat på sig detaljer i orange så är dom redan ute ur bilden. Nu satsar vi på brunt istället.


Kan det aldrig ta slut?



Idag har jag städat vårt hem. Tvättat filtar och kuddar. Dammsugit och våttorkat golv. Sedan gjorde jag mig en kopp te, satte mig i den soldränkta soffan och beundrade mitt jobb. Trots att vårt hem är icke färgkoordinerat, filtar är utslitna, soffor är nog äldre än mina farföräldrar och det är trångt så är mitt hem härligt. Under ett villkor, att det är städat.


Foto: Kaffe Fassett Studio

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag går in och vilar hos Anna Stilla en stund........
sätter mig i hennes soffa och drar in doften av såpa(?) genom mina näsborrar.....jag trivs här hos dig, Anna...det vilar ett lugn över dina vackra och kloka inlägg......du är lika underbar som balen på slottet...hälsningar från Askungen :=)

Ett tips från Clara: Sluta köp dom där dumma tidningarna....de har inget att förmedla till dig...de vill bara locka dig...fresta dig...till att KÖPA! Och den "lätta finten" går väl inte du på.....många kramar från Clara i Linneskåpet!!!