tisdag 18 september 2007

Vinnaren



Jag måste berätta för er en alldeles sann historia.

I början av sommaren utlystes det en fototävling i vårt bostadsområde. Tävlingen gick under tema : Mitt bostadsområde då och nu. Jag har ju bott här i ett år så jag vet inte så mycket om "då" men jag hade fått visioner kring temat. Men sommaren gick och jag glömde bort tävlingen. Och då kom sista inlämningsdagen. Min dotter Sara kom hem och frågade om hon skulle kunna få någon av mina bilder och lämna till tävlingen. Jag rynkade på näsan för jag visste ju att jag inte hade någon bild som hade det minsta med tävlingens tema att göra. Men Sara babblade på och försäkrade att det kan vara vilken bild som helst.

Men ok då... Jag tog fram pärmen med mina bilder. Sara ville ha en närbild på lingon men jag föreslog en svartvit bild på henne. Sara var lite tveksam men ovanligt nog lyssnade hon på mig. I fredags fick vi veta att bilden kom tvåa! Kan ni förstå det??? Min bild kom tvåa!!!! Jag skämdes lite för andra lämnade bidrag med någon tanke bakom motivet. Bidrag som stämde med temat. Men juryn bedömde att vår bild var så bra så att den var värd en andra plats.

Och här föddes det en konflikt. Jag påstår att det är JAG som har vunnit eftersom det är jag som har tagit bilden. Min söta dotter påstår att det är hon som har vunnit eftersom hon har lämnat bilden. Plus att det är HON som är på bilden. Jag krävde att vi skulle dela på priset som skulle delas ut på lördag. Sara vägrade.

Det var Konstmuseet som sponsrade priser. Första plats fick en kamera. Andra plats fick en bok av Tristan Manco "Street logos" samt en dagbok/kalender med Frida Kahlos målningar. Jag antar att sponsorer inte tog med i beräkningen att barn skulle vara med i tävlingen. Sara förväntade sig ett kilo godis, inte böcker med märkliga teckningar. Så jag fick dom.

Min bild, mitt pris. I´m the winner! :)

Bilden som ni ser idag är tagen under prisutdelningen. Jag tyckte att flickornas flätor var så fina. Man kanske skulle pigga upp sitt eget hår så här?

5 kommentarer:

Maria sa...

Grattis till priset! Och ganska rätt att du fick det ändå! Men Om det hade varit godis kanske ni hade kunnat dela...

Anonym sa...

Jag fattar precis varför ni kom tvåa! Eller du. (Men jag fattar inte att du inte blev etta.) Du är VÄLDIGT bra på att fota! Fatta det! Ta in det! Grattis! Kram!

Dubbelörn sa...

Självklart du vann!!! Köp godis till dottern så blir hon tyst... *skrattar*

Kramar

Anna Stilla sa...

Tack! Det känns bra att ni håller med mig :)

Mona sa...

Grattis Anna!!! Fast såååå förvånad är jag ju inte. Men det där med att dela är svårt. Min yngsta fick en tjuga att spela på i automaterna på båten. Efter en kvart kom han tillbaka 80 kr rikare. Jag hade bara stora sedlar i plånboken och fick låna tillbaka tjugo kronor. Så gick vi tillsammans till spelautomaterna. Då vann samma son 500 kr. Men tänk, han ville inte heller dela sin vinst med mig... Barn är egoister! :-)