onsdag 19 september 2007

Mangold



Idag har jag skördat rester av min mangold. Under hela sommaren har jag kunnat plocka blad och använda dom i köket. En del ligger redan i frysen. Det har blivit ganska mycket mangold med tanke på att jag har haft 10 plantor, inte fler.




Jag brukar skära bort de vita stjälkarna men jag har hört att man kan koka dom på samma sätt som sparris.




Allt grönt som jag inte använder själv finfördelar jag och lämnar tillbaka till Moder Jord. Vi har ingen kompost (platsbrist) men jag brukar blanda jorden med växtrester och gräsklipp. I alla växtdelar finns ju en del näring så varför slänga det när man kan berika sin egen matjord? Så resonerar jag.




Jag förvällar mangold och innan jag paketerar den i fryspåsar så hackar jag den grovt.




Och nu är det klar för att lägga mangold i frysboxen. När vinter kommer så kan jag ta fram den, fräsa tillsammans med lite vitlök och blanda med creme fraiche. Gudomligt till lax och pressad potatis. Jag är väldigt nöjd med min mangoodling. Inga problem alls. Inga skadeinsekter har angripit den. Den har klarat min leriga jord jättebra och i frysen ligger 7 stora fryspåsar med 5-6 mangoldportioner i var och en.

8 kommentarer:

Mona sa...

Så himla härligt! Nästa år ska jag också odla mangold. Det låter så gott på din beskrivning.
Kram

Anonym sa...

Det är så gott med mangold! Jag längtar tills vi får ordning på sommarstugan så vi kan börja odla!

Anonym sa...

Grattis till 2: a platsen i fototävlingen....jag tycker ju förståss att du skulle vunnit...! Så fina bilder som du tar....hihi, typiskt att dottern försökte roffa åt sig äran.....

Mysigt att kunna skörda i sin trädgård....jag älskar när du säger att du återlämnar resterna till Moder Jord....det är som poesi för mig!
Kram

Anonym sa...

Vad smakar mangold?

Millis sa...

Vad härligt, man känner sig verkligen rik när man har skördat i egna trädgården.
Jag tror aldrig att jag har smakat mangold...kanske dags att testa;)

Anna Stilla sa...

Tack för era kommentarer!

Mangold smkar precis som spenat. Som liten avskydde jag spenat men idag använder jag spenat i kalla såser, i stuvningar, grytor och lasagne. Mangold är lättare att odla än jord- och värmekrävande spenat. I smaken dock är den lika god som spenat.

Heja mangold!

Dubbelörn sa...

Så underbart med mangold. Jag älskar denna grönsak. I år fann vi inte den gröna utan provade den röda mangolden... Den rekommenderar jag INTE! Smakar som rödbeta...brrr inget alls av spenat. Rödbetor är goda som de är, men mangold som rödbeta... hurvens!

Jag tar tillvara även de vita o använder även den i såser o grytor. Smaken liknar sparrisen.
Kram

EvaP sa...

Tack! Nu vet jag hur jag ska göra med min mangold.