tisdag 14 augusti 2007

Efter pausen.



Dags att damma av bloggen. Hösten känns i luften, särskilt tidigt på morgonen och bloggbegäret börjar sakta infinna sig på nytt. Sedan jag bloggade sist så har det hänt en del här. För det första har jag blivit arbetslös men det är ju inget som kom oväntat. Det har jag ju vetetat i ett år att så skulle det bli. Jag trodde att det skulle kännas vidrigt att bli av med min fina anställning. Vad jag är förvånad när jag upptäcker att SÅ vidrigt är det inte alls.

I torsdags dog Valle, vår väldigt speciella hund. Han har levt betydligt längre än många andra bullmastiffer brukar göra. Han var en gammal gubbe som älskade alla och alla älskade honom. För det mesta spelade han döv och korkad men bakom fasaden gömde sig en väldigt intelligent typ. En natt spydde han, kissade blod, skakade, låg och knappt reagerade med blicken. Morgonen därpå fick vi begrava honom.
Kvar har vi Nosan /den andra bullmastiffen/ och Lucy, den kaxigaste katten man kan tänka sig.




Under en skogspromenad hittade vi ett fågelbo som hängde i två sammanflätade grenar. Boet hängde precis över en smal stig, i brösthöjden. Vi kikade försiktigt in. Tre nakna fågelbebisar sov där. När jag av misstag rörde vid grenen (klumpiga mig) så vaknade ungarna och började skrika efter maten. Efter en liten stund insåg dom att det var ett falskt alarm och somnade igen. Två veckor senare var de utflugna.





Den bilden på Lucy måste ni bara få se. Hon brukar sova mellan pionen och rosenskäran. Ibland sitter hon bara där och slappar. Den katten är faktiskt väldigt roande.





Ibland lägger hon sig precis där jag sitter och försröker göra något helt annat än att gosa med henne. Så blir hon otroligt upprörd när jag ber henne fara iväg. Då ska hon lägga sig på mina böcker (om jag läser dom), lägga sig på min mage (om jag sover i hammocken) eller tvinga sig i mitt knä (om jag äter).





För ett par dagar sedan var jag i Växtriket för att köpa några perenner. Jag har grävt upp sommarmalvor som har blommat över och planterat blågul och rosenkrage. Rosenskäran blommar än. Den ser rätt så bedrövlig ut men jag låter den stå ett tag till. För humlornas skull. De besöker flittigt mitt blomsterträsk. Men jag kommer att dra upp rosenskäran så småningom för att plantera astible istället. Nu har jag blivit lite klokare och valt fleråriga växter som klarar av en del skugga. Hoppas det.



En av mina favotita blommor, blåklint. Den blommar så fint nu...


11 kommentarer:

Anonym sa...

ÄNTLIGEN!!!!!

Martin

Anonym sa...

Å så synd på er Valle även om han var gammal. Min förra kisse blev 18 år då hon blev så sjuk att hon måste avlivas. Det var jättesvårt att ta det beslutet och jag får ont i hjärtat då jag tänker på det. Bosse är likadan som Lucy. Han kan hålla sig för sig själv hela dagen, men så fort jag sätter mig vid datorn och börjar skriva så kommer han och lägger sig på tangentbordet...

Anonym sa...

Ååååh, vad bra att du dammat av spindelväven från datorn!
Jag vet hur sorgligt det är när en gammal hund dör. Vår setter blev 14 år och dog lämpligt nog på höstens dystraste och murrigaste dag. Vi åkte ut i skärgården med öppen eka och frös och grät och begravde hans urna under ett träd på ön där han älskat att springa runt. Saknar den andra vovven honom mycket?
Jag har satt vita astillbe i min skuggrabatt tillsammans med vita liljor. Hoppas de ska lysa upp där nästa år.

Anonym sa...

Oooohhhh....Anna, vad jag har saknat dig!!! Jag blev alldeles tosig nu när jag såg att du skrivit ett inlägg....och så fick jag äntligen se lite Annabilder igen! Så...nu fick jag ro i själen :=)
Men sen blir jag lite ledsen för din skull när jag läser om din älskade vän Valle......det är så tungt när det händer, man vet ju att den dagen kommer men man kan aldrig förbereda sig.Men han vilar nu ....i hundhimlen och har det skönt....vila i frid, Valle.
När du känner att du har tid så är du välkommen och kika in hos mitt...jag har en liten överraskning till dig ....i inlägget från den 13 augusti!!
Kram på dig!

Trollmor sa...

Jag blev så glad när jag såg att du var tillbaka så det undslapp mig ett litet JAAA! framför datorn.
Har saknat dina vackra bilder och din fina text.
Så tråkigt med din hundvän (kram).
Lucy ser ut att vara en schysst lirare med stil :-)

Anna Stilla sa...

Tack mina vänner! Vilket oerhört härligt välkommande. Kram på Er alla.

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka så att man kan få njuta av dina fina bilder!
Härligt att hitta små fågelungar, och Lucy gör 2 av mina favoritkattposer...

Tråkigt med hunden, men skönt att döden kom fort.

Ser fram mot fler inlägg!

Anonym sa...

Å vilken mysig blogg du har, hit kommer jag tillbaka..
kicki

Dubbelörn sa...

Gissa om du är efterlängtad!! Har kikat in hos dig varenda dag o hoppats på livstecken...

Så tråkigt med Valle... aldrig roligt även om det är väntat...

Vilka härliga bilder du tagit, som vanligt ;)

Jag hör av mig när jag är iE-tuna så vi kan ta en fika. Behöver damma av sågspånen o kansek även få en glimt av den moderna världen utanför gården o Husmodern *skrattar*

En bamsekram för att du är tillbaka

Anna Stilla sa...

Dubbelörnen, jag är öppen för alla fika-träffas-ha roligt förslag. Jag är övertygad att du behöver en time out från Husmodern. Det luktar personlighetsförändring på avstånd ju :)

Kicki och Soffy: Tack! Era ord gör mig så glad.

Millis sa...

Välkommen tillbaka!!!
Tråkigt med din älskade Valle.
Roligt att få se dina fina bilder och läsa dina kloka ord igen.
Kramis