måndag 2 juli 2007

Da Vinci kontra Armani.



Bra böcker har en fantastisk egenskap. De får mig att försvinna från verkligheten. De tre senaste dagarna satt jag med näsan i "Da Vinci koden" och vägrade svara när familjen försökte nå mig. Jag är ju alltid lite efter och när hela världen pratade om boken så läste jag tydligen något helt annat.

Igår kom Den Yngsta och ville spela kubb. Jag mumlade något i stilen att inte nu och förflyttade mig direkt till Rosslyn. Tösen intog martyrposé.

- Du vill aldrig göra något roligt ju!

Tunga anklagelser. För att tillgodogöra min dotter föreslog jag imorse att hon skulle få följa med mig till biblioteket dit jag var på väg.

- Aldrig! - Den Yngsta skakade kroppen med avskyn.
- Du vill ju aldrig göra något roligt ju.
- Biblioteket? Då är Hemköp bättre.

Mina barn vill inte vara som jag. Kanske är det tur men ack, varför? När jag var i deras ålder så gick jag runt i trasiga jeans, lyssnade på polskt alternativ och vid levande ljus diskuterade jag existentiella frågor.

Den Yngsta tycker att en matbutik är bättre än biblioteket. Och Mellankillen... lyssna själva.

Jag skalade potatis och när Mellankillen gick förbi mig kände jag en märklig doft. Cigaretter eller? Jag stoppade honom och sniffade runt hela honom.

- Vad är det? frågade Mellankillen
- Jag trodde du luktade cigaretter.

Han kände sig illa behandlad, det kunde jag se på honom direkt.

- Jag luktar inte cigaretter! Jag luktar Armani!

7 kommentarer:

Maria sa...

Rolig och tänkvärd text.
Jag har ofta dåligt samvete eftersom jag inte tycker att det är så kul att leka med mina barn, men de får gärna vara med mig när jag gör annat...Jag får ofta tala om för mig själv att jag måste kunna tänka på mig själv och vad jag tycker är roligt, för leker jag trots att jag inte vill, då blir inte det heller bra...

Anonym sa...

Så typiskt, mamma är vaksam och parfymproducenterna gör parfymer som luktar tobak....*ler*

Det är nog inte så att de inte vill vara som du, de vill bara inte det just nu...

Miss Marie sa...

haha... inte lätt att hänga med antar jag! :)

mossfolk sa...

Och jag tror att Maria satte fingret precis på det. Att de inte vill vara som du just nu.
Inte undra på att han kände sig förnärmad när mamma förväxlar tobakslukt mer armaniparfym :D

Millis sa...

Visst är Da Vinci Koden bra, mycket bättre än filmen, men så är det ju oftast.

Dubbelörn sa...

Men snälla Anna, du får väl hänga med lite mer... Jag menar visst är det bra med tallbarrsdoft o gödseldoft, som ni haft efter vägarna. Men ta en sväng till Åhléns på avd herrdofter så du får lite mer spektra på dofter... Stackars sonen *gapskrattar*

Kram

Poppins sa...

Visst är den bra, Da Vinci koden! Svår att lägga ifrån sig.
Det där med Armani var kul! Tobak i herrdofter tycker jag luktar jättegott.