torsdag 28 juni 2007

Tre saker som jag tycker om.

Lisa i sin jättefina blogg Mitt lilla hus visade igår tre saker hon tycker om. Idag är det min tur att berätta vilka som är mina favoritsaker. En utmaning som har visat sig svårare än jag trodde. Jag lever i ett hem där skönhet och funktion betyder nästan samma sak. Vi är en stor familj som lever på en liten yta och då måste man skära bort allt som gör vår vardag svårare. Det ska vara lätt att komma åt våra saker, det ska vara lätt att städa och framför allt ska det vara lätt att leva. Jag har tittat på mitt hem för att välja och visa för Er just det som jag tycker mest om.




Min kamera. Det är nog den enda saken jag inte kan fungera normalt utan. Kameran följer mig överallt. Jag känner mig nästan naken utan den. I dagens läge är det Konica Minolta Dimage Z5. Jag tycker om den inte för att det är just den här modellen utan för att den är en kamera. Genom bilder som blev tagna under de 3 åren jag har fotat kan jag se min egen utveckling. Jag är någonstans på väg. Bakom varje träd, varje hus och bil väntar nya bilder, nya utmaningar och nya lärdomar.





Mina gummistövlar. Jag brukar dela mitt liv i två epoker. Den innan jag skaffade mig stövlarna och den efter att jag skaffat mig stövlarna. Innan kunde jag gå enbart på asfalten och jag frös jämt om fötterna. Sedan köpte jag ett par gummistövlar och kan gå vart jag bara vill. Regn, kyla och fästingar biter inte på mig. Det är nästan märkligt men ett par så egentligen fula skor ger en sådan frihet.





Den tredje saken är min busktomatodling. Jag har drivit mina egna plantor. När de skulle omplanteras så fick jag långt till Den Stora Affären för att köpa hinkar (6 hinkar skulle aldrig få plats på cykeln). Jag har själv burit över 60 liter jord från komposthögen. På komposthögen bor jättespindlar som jag är rädd för men vad gör man inte för sina tomater? Idag har jag fått syn på pyttesmå gröna tomater. En stor glädje för en så oerfaren busktomatodlare som jag.

7 kommentarer:

Maria sa...

Det var ju jättebra favoriter som du valt, funktionella! Blir nyfiken, hur många bor ni på vilken yta?

Millis sa...

Intressant att läsa om dina favoriter...får börja fundera på vilka mina är.

Anonym sa...

Du är min idol!!!
Verkligen, allvarligt, seriöst!
Du är den där som jag går till för att se vad livet verkligen ska handla om. TACK för att du finns och att du delar med dig!
Dina tre val är så mycket DU, den du som jag ser alltså...
Kram!

Anonym sa...

Har hittat hit via Dubbelörnen och blir jättenyfiken. Hur stor familj har du? Vilka är ni?

Kul med dina favoritsaker. Jag blev impad av tomatplantorna också. Jag har bara en. ;-)

Anonym sa...

Å jag blir alldeles varm i hjärtat av det här inlägget, jag vet precis vad du menar med liv före och efter gummistövlar. Jag blev helpappad av dina tomatplantor, jag håller ju på att spara till ett växthus (det går tungt), men ska nästa vår försöka att driva upp plantor som du gjort. Det kanske inte går, eller så gör det det. Mitt vin bubblar inte, men börjar lukta som vin!

Anonym sa...

Du är för söt....exakt så är det...vad vore livet utan kamera och gummistövlarna.......och växtkraften inte att förglömma!
Kram på dig!

mossfolk sa...

Jag blev med nyfiken. Hur många är ni i familjen?
Och tomater har jag med provat på i år och faktiskt också hittat små gröna på gång. Fast inte kan jag skryta med att jag skottat jord bland jättespindlar inte :)