måndag 25 juni 2007

Om vår cykelsemester



Jag har försökt att göra ett bildspel från vår cykelsemester. Om ni klickar på bilden så bör ni kunna se bildspelet.

Cykelturen gick genom Eskilstuna, Enköping, Uppsala, Gåvsta, Tierp, Söderfors, Hedesunda, Gysinge, Garpenberg, Sundborn, Falun, Smedjebacken, Malingsbo, Skinnskatteberg, Köping, Kungsör och tillbaka till Eskilstuna. Vi har valt att cykla på små grusvägar. Det gick dock inte att helt och hållet undvika de större bilvägarna. Att cykla bland bilar var nog det mest läskigaste under hela trippen. Det skärande ljudet av bilar som körde om oss fick mig att må illa många gånger. Längst de stora vägarna finns det högar av skräp. Gamla milk-shake muggar, McDonalds förpackningar, tomma chipspåsar... Är det så att många bilister äter i farten och sedan slänger dom allt skräp genom fönsterrutan? För jag har ingen annan förklaring till var allt detta skräp kommer ifrån.

Det är mycket bättre att cykla på de små vägarna. Grönt, tyst och så fridfullt. Vart vi än cyklade så möttes vi av vänliga människor som ville bidra med vatten eller bara växla några ord med oss. Jag förvånades av den öppenheten som präglade dessa människor.

Midsommar firade vi med våra vänner i Dalarna. Vi grillade, dansade kring en yuccapalm och spelade kubb. Helt underbart.

Vädret var minst sagt skiftande. Oftast regnade det på oss men vi har hunnit med några soliga stunder. Aldrig tidigare jag har tittat så mycket på himlen som just under trippen. När det hade regnat något dygn så lyfte jag på blicken gång på gång och letade efter ljusa fläckar bland alla svarta moln. En morgon kunde jag ana en blå ton. Den blev starkare och starkare för att till kvällen bli en härlig sol.

Ibland cyklade vi segt uppför branta backar i blött grus. Men ibland gick det väldigt fort också. Vår hastighetsrekord är 58 km/h. Då ber man till högre makter att dessa ska se till att cykeln inte brakar ihop just då.

Vet ni, vi tar för givet det mesta. Jag har fått bajsa och kissa under ormbunkarna. För jag hade inget annat val. När jag, i Sundborn, kunde sätta mig på en riktig toa ville jag nästan krama den! Vad skönt det kändes att få sitta där och ge mig den tid jag behövde. En gång försökte jag nyttja bensinmackens toa men bakom dörren hörde jag ett barn gnälla "mamma, jag kan inte hålla mig längre". Väldigt stressande.

Trots alla obekvämligheter måste jag säga att jag upplevde något fantastiskt. Jag har cyklat 632 km, jag - världens största latmask.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart bildspel! Jag är glad åt ha fått bidra med en yuccapalm till er resa!

Martin

Dubbelörn sa...

Vilken resa!! Låter faktiskt mycket härlig trots regnet...

Bildspelet var kanonfint!

Hinns det med nån fika månne?;)

Kram

Maria sa...

Nu verkar det ännu härligare med en cykelsemester, sådana små vägar genom skogar, förbi hagar. Man kan helt glömma bort tanken på att man måste trampa också...Förberedde ni er länge inför den här resan, tränade cykling mm? Annars kan jag tänka att man blir rejält öm där bak.

mossfolk sa...

Vad härligt ni verkar ha haft det! Fast 632 km. Det är helt galet (och väldigt imponerande) långt!

Anders/Ysse sa...

Och ni höll sams på tandemhojen? Men det kanske är lättare än på varsin. Hade ni fortsatt lite norrut från Örbyhus, så hade ni kommit hem till mig!

Anonym sa...

Åååååå, vad jag är avundsjuk på er resa! Aldrig upplever man väl känslan av frid så starkt som när man gjort nåt så bra! Så romantiskt! Så mysigt! Så alldeles, alldeles underbart!!!

Millis sa...

Vilket härligt bildspel! Ni verkar ha haft en underbar resa.

Trollmor sa...

Vilket fint bildspel, det ser verkligen härligt ut!
Tack för att du delar med dig.

Lin & Lavendel sa...

Oj vad ni har cyklat långt!
Vilken härlig cykeltur ni har haft och väldigt fint bildspel med både roliga och vackra bilder.

Anonym sa...

Åååååå, så härliga bilder och vilken underbar resa ni har gjort. Vad jag är avundsjuk och sugen blir jag!

Anonym sa...

Anna, jag vet inte vad du tycker om utmaningar nu då du utmanat dig själv på cykelresan, men jag har iallafall en utmaning till dig på min blogg. Hoppas att du antar den för jag vill se vad du väljer!

Anna Stilla sa...

Tack för alla kommentarer!

Om jag visste att det fanns folk i närheten av Örbyhus så skulle jag nog dra ditåt! Det är inte så svårt att vara sams på tandem. Det måste man nästan vara annars välter man. När vi cyklat i tvära kurvor så sa Magnus " Följ mig bara". Ha! Om jag hade något annat val!

Träna har vi inte gjort mycket. Inte jag iaf. Magnus cyklar MTB men jag cyklar en damcykel på stan. Men hela våren har vi tagit träningsturer som var 2-3 mil långa. Någon gång i veckan...

Min kondition räckte till att cykla 60-100 km om dagen. De första tre dagarna kändes i rumpan men sedan blev det bättre.
Istället för en mjuk bak hade jag en träbit :)

Anonym sa...

Jag har aldrig varit ute på cykelsemester men det ser ju riktigt mysigt ut :-)
Bildspelet gjorde att man fick en känsla för vad ni varit med om längs med vägen. Trevligt!

Västmanländskan sa...

Vilken resa! Så roligt att få se bildspelet. Och tack för dina tips. Nu blir det lite mindre äventyrligt för oss med en 1-åring där bak och vi sover på vandrarhem, men jag hoppas att det blir lyckat.

Kram!