måndag 28 maj 2007

Kartor och resor



Här regnar det.

Magnus tejpar ihop sina inplastade kartor. Det enda som hörs är Sarah Brightman och tangenternas smattrande ljud. Det är behagligt. När ytan är avskalad, nästan tom så får det inre livet större utrymme att röra sig på.

Jag sysselsätter mig med funderingar. Idag är mina tankar som regndroppar faktiskt. Faller sakta och lever en kort stund för att ge framtida handlingar en möjlighet att utvecklas. Jag är filosofisk men det är en del av min personlighet som jag inte vil kämpa emot.

Jag kunde inte sova igår kväll. Istället satt jag i köket med en kopp te, papper och penna. Jag har nämligen lärt mig att det är ingen idé att kämpa emot sömnlöshet. Då blir det bara värre. Att göra något som får tankarna att röra sig åt ett annat håll är en lösning som fungerar utmärkt.
Så jag satt och skrev. Inspirerad av mig själv. Med hjälp av ord ritade jag en karta över mitt liv. Låter nästan lite patetiskt men jag tror att man kan faktiskt kalla det för kartan över livet. Här är jag och dit ska jag... Jag har alltid burit inom mig drömmar. Nu har jag bestämt mig för att FÖRSÖKA göra en verklighet av drömmarna. Ni som läser det här bevittnar början till en hissande resa i motvind. Håll tummarna för jag håller i pennan och kameran.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så spännande att läsa om dina försök att hitta vägar med hjälp av GPS och karta! Kom ihåg att det är vägen som är den viktigaste; nuet och varandet. Lycka till!

Dubbelörn sa...

Ibland behöver man stanna upp o rita en karta mentalt el på papper. Stanna upp o tänka efter, vad man vill med sig o sitt liv...

Jag gjorde det några år efter att jobbet slukat opp mig. Ett av vägvalen var just att flytta ut på landet. Jag har fullföljt min dröm o kartan är väldigt lokalt förankrad numera ;)

Kramar

Millis sa...

Här har det hänt mycket sen jag var inne sist och vinet är färdigt också, såg jag.
Jag återkommer imorgon och "läser ifatt" det jag har missat.
Kram

Signes Vind sa...

Tack för dina personliga tankar. Det är verkligen viktigt att fundera på vart man är och vart man vill. Får göra som du nästa gång jag inte kan sova.

Anonym sa...

Snälla Anna...det här låter spännande! Menar du att du ska satsa på att skriva en bok tillsammans med dina bilder.....? Jag kan knappt bärga mig förrän du berättar mera....jag håller tummarna, räkna med det! Kram och lycka till!

Anonym sa...

Kom ihåg detta Anna:
Det är i MOTVIND och inte i medvind som en drake stiger!
Kram igen

Anonym sa...

Ingen skriver så VACKERT som du! Och jag fascineras väldigt mycket över hur få ord du behöver för att uttrycka dig. Jämför dina inlägg med mina så ser du vad jag menar. Det är en gåva-att finna de rätta orden och att kunna formulera sig som du gör. Den där meningen: "Idag är mina tankar som regndroppar, faller sakta och lever en kort stund för att ge framtida handlingar en möjlighet att utveckla." Den är helt magisk!!! Det är lyrik på hög nivå! Jag läser väldigt mycket och jämt, så jag har att jämföra med! Tro mig, du har en speciell gåva! Spännande att följa din resa mot ditt livs mål! Kram!

Lin & Lavendel sa...

Drömmar är till för att förverkligas! Jag håller tummarna för dig!
Kram.

Dubbelörn sa...

Håller helt med Persilja i det hon skriver!

Än mer fascinerande blir det när jag ju vet lite mer om dig...;)
Vilken språklig begåvning du är...

Kramar

Anonym sa...

Vad händer nu...vad händer nu....berätta mera Anna ...jag spricker av nyfikenhet!!!! Kram

Anna Stilla sa...

Tack så hemskt mycket! Så mycket respons har jag inte alls räknat med. Era kommentarer gör mig väldigt glad.

Persilja, du har en alldeles egen stil att blogga och vi är många som älskar dina långa inlägg. Tack för den uppmuntran, det behövs.

Man kan undra vad Dubbelörnen menar hm hm hm *skratt*

Jag lovar att berätta om alla mina motgångar och medgångar. Det blir nog mest motgångar men jag är stark!

Kram på er alla!