måndag 7 maj 2007

Berusande växter



Jag var på väg till biblioteket när jag fick syn på syrénerna. De har börjat blomma! Jag gnuggar mig i ögonen och försöker förstå att det är sant. På något märkligt sätt har jag svårt att tro att våren har kommit. Jag är rädd för att det ska snöa igen. Mest rädd är jag för nattfrosten. Jag kollar väderrapport varenda kväll för att försäkra mig om att mina växter klarar natten utan duntäcken och värmekuddar ;). Varenda morgon går jag ut och kollar läget i rabatten och det lilla trädgårdslandet.
Och så får jag se blommande syrénbuskar...

Jag har lånat böcker om vintillverkning. Jepp, jag har fallit ner och nu ska jag supa. Och allt på grund av maskrosor. De växer överallt. I gräsmattan och i sprickorna i asfalten. Jag har hört talas om att maskrosorna är faktiskt väldigt nyttiga. Då ska man inte bekämpa dom utan snarare ta till vara det naturen erbjuder i överflöd. Det har jag gjort. Jag satte på maskrosvinet. Efter tre dagar har det börjat bubbla och jäsa ordentligt. Magnus skrattar åt mig för jag vill ta en provslurk varje morgon. Det doftar så härligt om mitt vin. Det sägs att det är förbjudet att göra vin på maskrosor men jag har kollat Alkohollagen 1994/95:89 och det är tillåtet. Här ska det jäsas och drickas hela sommaren!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Du är för härlig! Jag vill pimpla med dig också!
Tänk syrener som blommar mot snöfall i tre dar. Sverige i maj 2007 -kontrasternas land!

Dubbelörn sa...

Såg också att syrenerna börjat slå ut i skyddade gränder inne i Malmköping... Underbart!

Mona sa...

Jag vill bo i kollektiv med dig!
Kram

Dubbelörn sa...

Här finns också så mycket maskrosor. Får väl komma till dig o provhutta så jag vet om det är värt besväret ;)

Kramar

Millis sa...

Självklart måste du ju provsmaka!
Min mamma brukade göra vin på maskrosor, men nu har hon inte gjort det på många år. Det blev väldigt starkt och jättegott och nyttigt förstås;)

Anonym sa...

Det låter intressant...får man smaka sen när det är färdigt!? Gå in till mitt och kolla så får du tips till middagsmaten!
Kram

Sol och skugga sa...

Här blommar inte syrenerna ännu men de är på väg...

Jag blev glad över dina nya idéer att fixa maskrosvin. Du får allt skriva och berätta hur det smakar!

Hälsningar

Bisse, västkusten

Anonym sa...

Syrener vad härligt! Hoppas att häggen inte har slagit ut förräns jag kommer hem. Syrenblom blir det väl till midsommar :)

Stina sa...

Du är ju härlig du! Din lilla maskros...Puss

Anna Stilla sa...

Förlåt Persilja. Jag har glömt att det finns nordligare sidor av Sverige. :)

Dubbelörnen, jag har en liten hink av det goda. Man skulle kunna dricka upp det nu men jag är lite rädd för att det är för svagt (jag gillar starka grejer, hi hi hi). Men när det är väl klart så får du skynda dig hit!

Försök inte Mona! Tänk på din sambo in spe! :)

Millis mamma har också gjort vin på maskrosor. Då är det alltså möjligt!

Clara, vi kan ha en bloggtjejskväll ju. Med kirskålspaj och maskrosvin.

Bisse, jag lovar att rapportera vad som händer med vinet!

Skynda dig hem Lisa för här händer det saker!

Anonym sa...

Jag kommer med nässelsoppa till bloggtjejsfesten!!!
Gu´va vi är härligt nördiga!

Mona sa...

Men Anna jag skrev kollektiv! Det innebär väl att min sambo in spe kan bo där tillsammans med oss?
:-)

Anna Stilla sa...

Är din sambo in spe invigd i dessa djävulska planer? :)

Mona sa...

Jag har i alla fall talat om det för honom. Om han tog mig på allvar eller inte är hans huvudvärk :-)