onsdag 25 april 2007

Påskliljetjuven.



Vissa människor är tokiga. Negativt tokiga. Hänsynslösa. Korkade.

Ursäkta mig men jag är arg.

Jag bor granne med E20, tyvärr. Inget att göra åt för tillfället. Mellan mig och motorvägen finns det en vall. På vallen växte det underbara påskliljor. Jag skriver "växte" för alldeles nyss gick det ett fruntimmer och plockade alla. Är det inte för djävligt? Hur kan en människa bara gå och plocka något som inte är hennes? Bara för att det är vackert? Går hon och plockar blommor i affären på samma sätt? Jag blir ledsen av sådant.

På våran uteplats växte den en liten sockertopp. När vi, i somras, flyttade grinden så fick vi gräva upp sockertoppen. Jag ville inte slänga den på komposthögen och vi bestämde oss för att ge sockertoppen en chans och planterade den pprecis vid vallen. Jag kunde se den från våran altan. I somras vattnade vi den vid behov. Jag hoppades att om 20 år skulle jag kunna visa sockertoppen för kommande generationer och berätta att det var gammelmormor och gammelmorfar som planterade den.

En natt innan julafton försvann sockertoppen. Antagligen kom någon på att den skulle tjäna som julgran. Måste man sätta elstängsel runt allt? Jag förstår inte hur människor resonerar. Jag vet att det finns värre saker att bli upprörd över. Men det här är "min" E20 och min vall och mina påskliljor och min sockertopp. Jag vill att det ska få växa ifred. Och att fasaner i buskage mitt emot oss ska få leva ostörda. Och att de som beskär träden ska låta bli det enorma skatboet... Är det för mycket begärt?

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

I stan såg jag detta varje dag. Folk som "snodde" fr stora planteringar, krukor osv... Förstår inte heller mig på såna människor...

E20 då kanske jag har susat förbi dig när jag åkt mellan E-tuna o Strängnäs... E tuna har ju blivit min närmaste stad sedan flytten...

Kram

Anonym sa...

Du skulle ha gått ut och sagt åt puckot!

Persiljas Hus sa...

Lägg en råttfälla i nästa växt som ser lockande ut, nej, ännu bättre; en rävsax!
Visst blir man primitiv när man blir arg!

Ella sa...

Jag kan inte riktigt begripa mig på folk ibland. Varför över huvudtaget plocka blommor, är de inte vackrast i sin naturliga omgivning?

mossfolk sa...

Det måste ju vara så att vissa tänker inte riktigt på samma sätt som andra... För de flesta skulle ju faktiskt aldrig komma på tanken att plocka påskliljor så där. Men det där med en råttfälla mitt bland blommorna var väl en strålande idé ;D

Anna Stilla sa...

Jag måste nog trimma råttfällan alt rävsaxen så att den fångar tanklösa människor och inte katter och hundar :) Min katt stoppar sin nos lite överallt.

Men det känns skönt att de flesta tänker faktiskt sunt.

Oftast säger jag till sådana människor som den där kvinnan. Jag säger till rökare som röker på platser där man inte får röka (även då när jag var rökare själv). Jag säger till barn som inte kan uppföra sig. Och till folk som tränger sig i kassakön. Ibland känner jag mig jättetjatig. En riktig surtant.