fredag 13 april 2007

Mötet vid vägkanten.




Först trodde jag att det var en enorm, snidad häst som stod vid vägkanten. Nu måste ni förstå, jag har bott i Göteborg. Det springer inga lösa älgar där. Jag har sett älgbajs och älgspår men RIKTIGA, LEVANDE, VILDA älgar har jag bara hört talas om. På vägen hem /vi var i Västerås/ slumrade jag till. När jag väl öppnade ögonen så fick jag se, ja, den där snidade hästen. En sekund senare uppenbarade sig sanningen för mig. Det var ingen häst, det var en ÄLG. En stor hona som funderade på om det är värt att kliva ut på vägen. Med sig hade hon två fjolingar.
***
För några dagar sedan berättade jag att jag hade gjutit tvål. Här får ni se den färdiga produkten. Jag har kommit på att sådana tvålar är perfekta som värdinnegåvor. Jag skulle bli jätteglad om någon gav mig en egengjord tvål. Min dotter tittade på tvålarna och sa att de inte var raka. Nej, det ska de inte vara heller. Vill man ha raka och perfekta saker så rekommenderar jag affärer. Magnus frågade om man fick smaka på tvålen. Det fick man. Tvålen ser ut som kaka, doftar gott men smakar som tvål.



Kiruna-bo ombedes BLUNDA nu!

Annas soliga altan, kl 14.45. Varmt!






9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker den är väldigt lik den där sälen vi såg på Öland...

Hälsningar Martin

Anonym sa...

Ang bild i headern....min svärson hjälpte mig med den. men jag har en länk som förhoppningsvis kan vara till hjälp!
http://aastrikke.blogspot.com/2006/10/how-to-put-background-image-in-your.html
Lycka till!
Älgar är majestätiska!
Gå in till mitt så får du titta på en urgullig filmsnutt!
Kram

Anna Stilla sa...

Hej Martin!

Det var ingen säl ju. Det var hästar minns du? Med tanke på din kikare av toarullar /he, he, he/ förstår jag dock att du såg en säl.



Hej Clara!

Jag har skapat en test-blogg bara för att testa länken. Jag gör som hon säger men det händer ingenting. Mitt öde är nog att leva med en opersonlig header. Vad det är synd om mig...

Kram på Er!

Anonym sa...

Tyvärr kan jag inte se de underbara tvålarna utan att se det där fejkade fotot nedan. (Photoshoppat så det skriker, jag vet nog hur ni håller på därnere!!!) Tur för dig att jag är så labil idag (eller jag menade stabil, väl!?)
Har du bokmärken i botten eller mitten på tvålen? Vad är det för doft? Underbara!!!
Vilken härlig ögonkontakt du fått med älgkon!!! Gick du ur bilen eller? Lite farligt kanske med tanke på fjolingarna...

Anonym sa...

Jag ska testa själv på en provblogg och testa mig fram...det måste ju gå...vi ska klara det...tillsammans!
Jag har en annan länk till dig...om jag nu inte är helt fel på det så tror jag att du gillar det här! Själv älskar jag...Loreena McKennitt
http://www.youtube.com/watch?v=gBDpfWrJJQE&mode=related&search=

gunnelsvensson sa...

Jo faktiskt! läste i GP idag att sprungit lös en älg i majorna igår!!!! Men det hör väl inte direkt till vanligheterna :-))

Stina sa...

Här har vi älg utanför dörren. Björn och varg ...ja, hela bunten. ;-)

Verkligen superfina tvålar.Kram Stina

Anonym sa...

Visst ja, jag hade glömt den där kikaren av toarullar....det hade varit jättekul att testa! Min gissning är 40 fågelskådare inom 20 minuter....

Nu åker jag och Mona snart förbi och vinkar över vallen, vi ska till Ludvika på 50-årskalas.

Ha en trevlig h(älg)!


Hälsningar Martin

Anna Stilla sa...

Persilja Tvålane har jag gjutit i mjölkpaket. Sedan skivade jag den och klistrade tvåldekor (panduro) på varje skiva. De sitter fast även när man använder tvålen. Mina luktar savgt kokos. Blommor och kokos kanske inte går så bra ihop men vad gör man när man gillar både det ena och det andra?

Jag gick inte ur bilen när jag fotade älgarna. Vevade ner fönsterrutan. De bara tittade på mig...

Clara Tack! Jag är helt borta när det gäller sånt. Ska försöka ikväll igen.

GunnelLös älg i Majorna??? Vad gjorde den där? Man kan undra vem som var mest rädd, göteborgare eller älgen.

StinaDet enda jag har utanför dörren är skator och fasaner. Samt en himla massa myror som börjar ta sig friheter och bryter sig in i mitt hem. Det gör väl inte vargar och björnar, eller?

Martin Jag anstränger mina ögon för att få se din fina mc men det är fler motorcyklar än bilar ute på vägarna numera. Vi cyklade tandem idag, såg du oss????