fredag 27 april 2007

Den första stora sådagen.



Så här har jag tänkt mig att min lilla rabatt ska se ut. För att kunna så i någon logisk ordning har jag gjort en liten teckning. Trädet i mitten är ett syrénträd. Förra sommaren mådde den pest och var inte alls fint men vi tänkte ge det en chans. I år har det tre blomknoppar så jag kanske får uppleva alldeles egna syréner, för förta gången i mitt liv!




Den första sådagen har vi inlett med maten ute på altanen. Vegocurry, ris och sallad. När jag var i mina barns ålder så ville jag äta vegetarisk men min mamma sa strängt: så länge du bor med oss så äter du sånt som alla andra äter. Och alla andra åt kött, mängder av kött! Varje måltid skulle bestå av kött. Alla rön sa att om man skulle förbise den köttiga delen så skulle man drabbas av allvarliga sjukdomar. Eller till och med döden! Det var då. Idag får mina barn tårar i ögonen när jag serverar vegetarisk. De vill äta kött, mängder av kött! Ni kan gissa själva vad jag brukar svara dom, he he he. Fast jag är lite snällare än min mamma och lagar både kött och vegetarisk.





Sedan var det dags att plantera ut rosenskära. Jordtemperaturen håller sig på ca 10 plusgrader (nattetid) och rosenskäran har blivit stor. Den har varit ute varje dag under april. Ooo, min lilla rosenskärabebis. Hoppas den klarar det hårda livet där utanför. För säkerhets skull har jag sågat av PET-flaskor som man kan använda som skydd när nattfrosten hotar.





Krokusarna har blommat över och nu har jag samlat ihop dess gröna blad. Annars ligger dom bara på marken. De måste vissna själva för att lökarna ska kunna dra in all näring som finns i de gröna delarna. Att ha en sådan punkfrilla mitt i rabatten är inte så snyggt. Vad brukar ni göra med era överblommade krokusar?


Under fiberduken ligger nysådda riddarsporrar. Förutom dom har jag sått malva och sommarslöja. Samt några blåklintar på ett hemligt ställe. Mest för att Magnus ska tappa hakan när de väl kommer upp. I kökslandet har jag sått morötter, dill och ringblomma.





Att så är ett krävande jobb. Det vet Lucy som har hela tiden krigat med fiberduken. Till slut somnade hon i den. Hon har ett hemmagjort halsband. Ett brett resårband på vilket jag skrev hennes namn och telefonnummer. Det sitter på henne jättebra, är elastiskt och billigt. Två-tre gånger om året måste jag byta ut det mot ett nytt. Förut köpte jag halsband i djuraffären men det inte uppfyllde mina krav vad det gäller säkerhet, bekvämlighet och möjligheter att skriva på det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad långt din vår/sommar kommit. Kan sätta ut redan! Det är långt kvar här.... Busktomater är nog ett bra val för hinkar. Behöver ju itne tjuvas heller.

Jag har hört att det räcker att lökblasten är kvar i tre veckor sen kan man klippa ner den, med gräsklipparen om man har den i gräsmattan. I rabatten är det väl saxen som gäller :)

Trevlig helg på dig med!

Persiljas Hus sa...

Åååå, rosenskära och klockmalva! Två av mina favoriter! Rosenskäran är så livskraftig. Den kan bli så hög som en och en halvmeter. Ifjol blev mina det! Och malvan är också ljuvlig och stark. Otroligt att ni kan så och utplantera!!!
Fubbigt!

Kramar!

Persiljas Hus sa...

Om jag fått två döttrar hade den ena fått heta Malva! Det är så vackert!

Nu kanske jag kallar en höna för det istället!

Anonym sa...

Rosenskära och malva var det första som kom in i min trädgård, men rosenskäran blommade aldrig, den bara växte och växte. Malvan fick en stor blomma som jag inte såg förrän den nästan hade blommat ut. Jag har nog inte gröna fingrar...

Anonym sa...

Godkväll Stilla. så fina dina rosenskäraplantor är. Törs du sätta ut dem så här tidigt, Vi hade nattfrost i Småland natten till i går. Har inte sått ut något ännu men förberett,,, Här är mina bonnsyrener i full gas det är alldeles packat med blomknoppar igen har både lila och vita. men du har en ädelsyren och de är lite svårare faktiskt men ack så vackra vad gäller krokus och påskliljebladen så flätar jag ihop dem och viker ner dem bara . De syns inte så mycket då.

Millis sa...

Din rabatt blir säkert jättevacker och maten ser verkligen god ut.
Katten ser ut att ha det jättemysigt.

Anna Stilla sa...

Tack för era kommenater och tips.

Hej Filifjonkan! Roligt att du har hittat till mig. Nää, jag är som en orolig mamma som låter sina barn gå på ngn sen fest för första gången :)

Anonym sa...

Rosenskära....jag älskar dem! Hoppas de klarar sig!