fredag 7 april 2006

O tysta ensamhet



O tysta ensamhet
Var skall jag nöjen finna?
Bland sorg som ingen vet
Skall mina dar förrinna.
En börda tung som sten
Mig möter vart jag än går.
Bland tusen finns knappt en,
Som kärlek rätt förstår.



Ibland lyfter jag blicken och förväntar mig att få se Tusse där han brukade ligga. Men då ser jag bara en ensam Lucy sova. Jag undrar hur mycket hon förstår, hur mycket hon saknar sin bästis. En svart tröja liggande på golvet kan få mitt hjärta att klappa. Men ibland kan jag känna en skrämmande tomhet inom mig, inga känslor alls. Varken sorg eller glädje. Som om jag var gjord av sten. Men sedan kommer smärtan och klämmer mig om hjärtat. Så starkt att jag får en känsla att jag kvävs.
***
Czasami podnosze wzrok i oczekuje, ze ujrze Tusse tam gdzie on zazwyczaj lezal. Wowczas widze tylko samotna Lucy. Zastanawiamsie ile ona rozumie, jak ona teskni za swoim przyjacielem. Jakas czarna bluzka lezaca na podlodze moze wyprowadzic mnie z rownowagi. Czasami odczuwam kompletna i przerazajaca pustke, zadnych uczuc. Jakbym byla stworzona z kamienia. Potem straszny bol lapie mnie z serce. Tak silny, ze mam wrazenie, ze sie udusze.

Inga kommentarer: