onsdag 26 april 2006

Lycklig!


Inget snack om det. Jag är en lycklig människa.
Satt på muggen och läste en gammal krönika av Sara Kadefors. Hon vill inte vara ”lättklädd, gapskrattande 40-åring”, hur mycket lättklädd, gapskrattande 40-åring hon än är. Men ännu mer hatar hon Skugges påstående att ”medelålders lådvinsdrickande kvinnor är äckliga”. Jag började genast fundera på vem jag är. Så klart, jag har inte passerat 40-gränsen men jag tror inte att mycket kommer att förändras om några år då jag gör det. Som det ser ut idag så är jag tokigare nu än när jag var 20 år. Dawid påstår att ”när du var ung så var du så gammal och nu är du så ung”. Och mitt beteende har ingenting med rädslan att bli gammal att göra. Snarare tvärtom. Ju äldre jag är desto starkare är mitt behov att få vara sig själv. Att strunta i alla normer och leva livet ut helt enkelt. På mina egna villkor. Ingen ska komma hit och säga till mig hur jag ska leva, klä mig, vad jag ska tro på och så vidare. Sådant vet jag bäst själv.
***
Szczesliwa!
Nie ma co mowic, ja jestem szczesliwym czlowiekiem. Siedzialam na kiblu i czytalam stara gazete. Pewna kronikarka zastanawiala sie nad problemem 40-letnich kobiet. Kronikarka nie chce sie identifikowac z chichacacymi, lekko ubranymi 40-latkami ale jeszcze bardziej wsciekala sie na inna kronikarke, ktora twierdzila, ze owe sa obrzydliwe. Zaczelam sie natychmiast zstanawiac, jaka ja jestem. Co prawda, nie przekroczylam jeszcze czterdziestki ale nie sadze, aby wiele sie zmienilo za pare lat kiedy ja to uczynie. W obecnej chwili jestem bardziej szalona niz wowczas kiedy mialam lat 20. Dawid twierdzi, ze jak bylam mloda to bylam taka stara a teraz jestem taka mloda. To zachowanie nie ma jednak nic wspolnego ze strachem aby byc stara. Przeciwnie. Im starsza jestem tym silniejsza mam potrzebe bycia soba. Olac wszystkie normy i zyc na wlasnych warunkach. Nikt mi nie bedzie mowil jak ja mam zyc, w co ja mam sie ubrac albo w co wierzyc. Bo to wszystko wiem najlepiej sama.

Inga kommentarer: