måndag 29 oktober 2012

Den rosa lådans hemlighet


Asken utanför mitt staket har tappat alla blad nu. Skatfamiljens bo är fullt synligt igen. De Kaxiga Skatorna tycker nog att det är sisådär. De skriker när vinden drar i trädkronan och verkar allmänt missnöjda med den höstliga tillvaron.


Väldigt ofta sätter de sig på staketet och kollar läget hos oss.
Trots att jag står gömd bakom gardinen så har de ändå stenkoll på mig.


Fast förstås, det finns något annat som lockar här. En rosa plastlåda väcker stor uppmärksamhet.


Skatan bestämmer sig för att undersöka lådan lite närmare.


Och tada! Där fanns det en köttbulle!

En köttbulle är kanske inte den mest optimala maten som man kan bjuda en skata på. Inom kort ska jag fixa lite bättre mat åt dem men just nu var köttbullar det enda jag hade.

Bilderna är inte heller av någon vidare kvalité. Och det känns alltid lite skämmigt att lägga ut suddiga bilder. Till mitt försvar måste jag säga att skatorna var mycket väl medvetna om min och kamerans närvaro. Jag försökte vara så stilla som möjligt för varje rörelse oroade dem. Jag lät bli att andas, att blinka och att röra mig. Jag tittade till och med åt andra hållet men skatorna lät sig inte luras i alla fall. Dessa smarta rackare! 

Inga kommentarer: