lördag 30 januari 2010

Jag har varit på loppis







Jag älskar loppisar! För att de är så oförutsägbara. För att de ger möjligheter till att omge sig med unika ting. Att handla i en alldeles vanlig butik är inget för mig. Jag går in, skannar utbudet och blir bara uttråkad. Jag vet ifs att det går att hitta guldkorn även i vanliga affärer men om jag får välja att gå och shoppa vilt i ett varuhus eller på en loppmarknad då väljer jag loppisen. Utan tvekan. Några vackra tyger, spetsar och broderade dukar, en bunt med Hemslöjden samt en glasburk med blommotiv på har fått följa med mig hem idag. När jag tittar på ett sådant handarbete som dessa virkade dukar eller broderier då blir jag enormt imponerad. Någon har faktiskt gjort dem. Suttit med virknålen i handen och skapat något så vackert. Jag är glad att jag kan köpa det, ta hem och börja tänka på olika projket där alla dessa skapelser får leva vidare.

9 kommentarer:

Persilja sa...

Fina fynd ! Jag köper också virkat och broderat för att jag beundrar hantverket så mycket. All tid som är nedlagd i ett broderi är så fantastiskt!!!
Fina inlägg du gjort på sista tiden! Så fulla av liv och GLÄDJE! Det gör mig lycklig! :)

Anonym sa...

Kikar in, läser ikapp och myser av alla dina inlägg. Jag hinner inte blogga el. bloggläsa så mkt, men "I´ll will be back". KRAM

BlandetLoft sa...

Fine stoff :-)

Maria sa...

Hej Anna!
Jag skulle också välja loppisen om jag var tvungen att välja.
Jag köper också dukar mm på loppis. Min utställning som öppnar idag handlar bla annat lite om det. Jag använder loppisprylar och skrot på något annat sätt - i konst och konsthantverk. Och ger föremålen ett nytt liv på något vis. Det gör mig så nöjd och glad!
Och jag hoppas att någon annan också kan bli glad.
KRAM!

Toril sa...

Ja det ligger mycket kvinnokraft vilande på alla de loppisar som finns...
Kul att du fyndat!
Allt gott:)

Re-dizain sa...

håller med dig...det är så kul att fynda på loppisar och alla idéer som föds med fyndet..

Jeanette Nord sa...

Åh nu fick jag loppis abstinens! Håller helt med dig, loppis slår tråkig butikshopping med hästlängder. Spelar inte ens i samma division....Får nog ta mig till Myrorna i helgen!

Kram på dig
Jeanette

Nitida sa...

Det är spännande att utforska loppis, för som du säger så kan man hitta fynd. Såna fynd som bara jag gillar och andra verkar rata. Sånt som just jag tycker är vackert, medan andra kanske tycker är skräp. Det värsta är att man hittar så många fynd, som sen blir liggande i lådor eller skåp. Sen får man själv rensa och se till att de hamnar på loppis igen.

cruella sa...

Åh, såna där små pensédukar virkade min mamma, de kommer fortfarande fram i fönstret till våren:-)