torsdag 30 maj 2013

På vägen till jobbet...


Jag tycker om att gå till jobbet. Det är några rejäla kilometer dit men jag slipper köra om stora lastbilar på motorvägen. Eller oroa mig för att morgonbussen inte kommer. Eller för punka på cykeldäcket. Att gå ger mig känsla av oberoende. Och när huvudet inte är upptaget med annat då kan det helt enkelt ägna sig åt funderingar.

Sist jag gick fick jag en stor aha-upplevelse.

Jag har alltid tyckt att livet kan vara lite orättvisst mot mig ibland. Men så kom jag på att jag har haft fel.

När mina barn var små var jag ensamsående mamma. Jag ville förverkliga mina drömmar men ack, jag var nöjd om jag fick en oavbrutten natt. Eller ett toabesök utan att barnen krävde min uppmärksamhet. Att förverkliga drömmarna var inte prio ett då. Men livet gav mig en chans och jag fick friår. Nu skulle det levas! Jag flyttade till Eskilstuna och drömmarna la jag på en dammig hylla. För det tog lång tid för mig innan jag kände mig hemma här. Men livet såg till att jag fick den tiden jag behövde för när friåret tog slut då blev jag arbetslös. Blev jag nöjd då? Icke! Jag började böna och be om jobb. För jobb måste man ha annars är man i händerna på olika myndigheter och känner sig jämt bevakad.

Om jag hade bara så lite som någon deltidsanställning då skulle jag kunna slappna av och förverkliga de där j...a drömmarna. Jag fick vad jag bad om och lite till. En fast tjänst på heltid. Det har jag haft ett bra tag nu.

Och drömmarna ligger fortfarande på den dammiga hyllan...  


Och då undrar jag hur länge livet orkar lyssna på mig och ge mig det jag vill och behöver? Utan att jag förvaltar det på något bra sätt? Jag spiller minutrar och dagar och bara suckar. Någon har sagt att om gräset är grönare på andra sidan då betyder det att man har skött om sitt eget gräs alltför dåligt.

Om jag inte kan se till att det blir bra här och nu så kommer det nog aldrig att bli bra. Oavsett vad jag får och inte får utav livet. Det är bara att inse det och bestämma sig för hur jag egentligen vill leva. Revidera listan med drömmar och besluta vilka av dessa ska få bli min verklighet.

Och just nu drömmer jag om en kopp te i hammocken...

2 kommentarer:

Klara sa...

Jag tycker att du verkar ha ett utomordentligt fint liv och därför återkommer jag till dina texter titt som tätt. De ger mig ett lugn och en törst på livet! Att tänka att gräset är grönare på andra sidan är ett tecken på att man är en nyfiken person...och man kan låtsas att man står på andra sidan en stund och då ser man att gräset på den egna sidan är minst lika grönt!

...och förresten; dina bilder är fantastiska!

Anna Stilla sa...

Tusen tack för dina ord Klara. Din kommentar ger mig så mycket energi, tack tack tack!