fredag 1 mars 2013

Dagens Hjälte

Jag hittade en handväska på ICA. Någon stressad kvinna måste ha lagt den ifrån sig och sedan glömt bort den. Min första tanke var att ta väskan och leta efter någon personal för att lämna tillbaka den. Men hujedamej, att gå runt med någon annans handväska i handen verkade ganska riskfyllt. Att lämna väskan där den låg och ge sig iväg för att leta efter personalen verkade också lite sådär. Tänk om väskan skulle försvinna under den tiden? Otäcka tanken. Så jag tog väskan och började febrilt leta efter någon personalmänniska. Där, långt borta, var hon! Jag sprang (nästan) fram till henne och förklarade läget.

Jag tar väskan, sa personalmänniskan lite för barskt för min smak. Och sedan var hon borta. 

Så behandlar man inte Dagens Hjältar, tänkte jag lite besviket. Men sedan kom jag på att personalmänniskan hade säkert skyndat sig iväg för att meddela pressen att här minnsan, här har vi alldeles hederliga kunder. För hederlighet börjar bli en bristvara i vårt samhälle. Men nej, inga ivriga journalister väntade på mig. Inte ens någon futtig orkester som spelade för mig när jag gick ut genom den stora éntren. Inga blommor, inga tacktal, ingenting. Mitt enda hopp ligger nu i händerna på Karma. 

Men just nu... just nu...

Jag tänker på den människan som blev av med sin handväska och sedan fick tillbaka den, hon är nog glad för det. När jag tänker på hennes glädje då blir jag själv glad. Just nu sitter jag här och ler djupt inom mig.   

2 kommentarer:

Raija sa...

En sann hjälte var du, som såg till att väskan kom i rätt händer.

Men konstigt att personalmänniskan inte kunde visa lite tacksamhet.

Kul att du är tillbaka i bloggen, för jag har saknat det. Upptäckte nu att här hade hänt massor sen jag var inne sist och jag har läst en hel del redan.

Anonym sa...

All heder till dig, Anna!
Stor kram från Christin