måndag 5 november 2012

Fult gjort

Minns ni att jag, för några veckor sedan, skickade en artikelidé till en chefredaktör? Dagen efter fick jag ett svar och det var inte ett nej utan hon ville veta mer om mina erfarenheter innan hon kunde ta ställning. Jag var ärlig och svarade att jag står i stargroparna som frilans. Jag antog att hon gillade idéen, annars skulle hon väl säga nej. Eller slänga mitt mail direkt utan att ens svara på det. Så jag föreslog att hon kunde få en färdig artikel, läsa den och sedan ta ställning. Men hon svarade aldrig på det här mailet.

Gissa hur förvånad jag blev när jag läste ett nytt nummer av den berörda tidningen och såg att någon annan hade skrivit min artikel. Alltså, använt sig av min idé. Jag vill inte gå in på detaljer men det var exakt vad jag ville skriva om. Idéen var så pass smal och vinklad att jag har svårt att tro att någon annan människa kom på den samtidigt. Jag var på rätt spår och tydligen var idéen bra. För bra dock för att låta en okänd frilansare skriva artikeln. Lite fult gjort, tycker jag. 

9 kommentarer:

cruella sa...

I den branschen är ingen din vän.

Emileitha/Tarja sa...

Fy så fult gjort..

Anonym sa...

Det var det värsta !!! Vilka fula fiskar....nu tycker jag synd om dig, Anna!
Usch!
Stor kram till dig från Christin ♥

Anonym sa...

Fy så fult, hoppas du kan hämnas på ngt sätt...

Alex sa...

Väldigt fult gjort. Men tyvärr så är det så i den branschen, man ska inte ge för mycket av sig själv innan man står med ena foten inne. Men ge inte upp!

Anonym sa...

Jag förutsätter att du tar kontakt med chefredaktören och påpekar det hela och begär en förklaring! Det var otroligt fult och oproffessionellt gjort utav denne! Det vore ett läge att skicka ut en "varningstext" för det företaget om de inte kan ge dig en trovärdig och nöjaktig förklaring!

Martin

Raija sa...

Inte bara lite fult, utan mycket fult gjort av chefsredaktören.

Anonym sa...

Verkligen fult gjort! Minns du att jag faktiskt skrev det: att risken finns att någon kan sno idén? Även om det är väldigt ovanligt.

Jag hade ringt upp personen och ställt henne till svars. Sådant är inte okej!

Själv var jag en gång med om att en annan skribent tog stora delar av en artikel jag skrivit. Hon bytte bara ut vissa ord mot synonymer. Men då sade jag till! Det blev lite pinsamt kan jag säga ... ;)

Kram! Stå upp för din rätt!

/Anna

Laila sa...

Jag håller verkligen med Martin! Du ska prata med chefredaktören och påpeka det hela, absolut.

Så himla fult gjort, men tyvärr är det ju så inga många branscher. Men ge inte upp, Anna.