lördag 10 november 2012

Dessa knasbollar...


I syrénträdet har jag hängt två små talgklockor. Trädet är för klent för att hänga något tyngre i det. En flock blåmesar och talgoxar har hittat maten. Men oj vilka problem de hade med att äta den.


De såg maten och gjorde olika konster för att närma sig den. Jag trodde att de skulle använda sig av det snöret som hänger under men icke. Kanske för att snöret fladdrade i vinden? De åt det lilla som de kunde komma åt från grenarna men att ta tag i snöret fanns inte med i deras värld. Det var betydligt enklare att hoppa upp och äta det fettet som hade runnit ut och fastnat på botten.


Ett sådant beteende ger mig förstås bekymmer. Jag vill ju att den maten som jag serverar fåglarna ska vara lättåtkomlig för dem. Jag måste fundera lite på hur jag ska lösa det här problemet.

I samma träd hängde jag ett äppelskrutt. Där kunde fåglarna hålla sig i snöret. Dessa knasbollar.

2 kommentarer:

EvaP sa...

Hoppas de uppskattar de fina blommorna på porslinet i resturang "Under vingen". ;)

Mina föräldrar har också resturanger både här och där till sina fåglar.

Emileitha/Tarja sa...

Kul att hålla koll på de.. hur de löser problemen att kunna äta..bra gjort