onsdag 31 oktober 2012

Varning för en ylande bloggerska

Jag är i upplösningstillstånd. För jag behöver ett nytt objektiv. Eller egentligen två. Förresten, skrev jag igår något om överflöd? Nja... ehm, ehm. På objektivfronten i min kameraryggsäck råder det svält. Så jag behöver två nya gluggar. Ett tele och ett vidvinkel. Men först och främst tele. Ett sådant objektiv kostar runt 10 000 kr. Och det är inte priset som är problemet utan allt annat.

Ska jag verkligen köpa ett vasst objektiv till en kamera vars slutarmotor har redan lagt av en gång? Risken är stor att den gör det igen. Och då måste jag spotta ut några tusenlappar för att fixa det. Det är mer än vad jag kan få för kameran om jag säljer den på Blocket idag.

Om jag ska i överhuvudtaget börja spotta ut några tusenlappar då kanske är det bättre att spotta ut dem på en ny kamera istället?

Så egentligen, summa summarum, är det en ny kamera som jag behöver...
Och då ska jag köpa en Nikon. Just nu har jag en Pentax.

Men en ny kamera plus nya gluggar till den är ju inte det billigaste köpet dirket. Jag har helt enkelt inte råd med det. Jag skulle kunna köpa en ny kamera med ett kittobjektiv men fy och fasa. Jag är ju van vid mitt macro och mitt superzoom, även om den sviker mig när ljuset är för svagt. Jag kommer nog att irritera mig på kittobjektivet...

Det här är en ond cirkel. Och jag är frustrerad och vet inte vad jag ska göra.
Jag tror att jag ska yla en stund...

Jag kan nästan ana att Martin, min vän och fotograf, kommer att undra varför jag i hela världen vill allt det här. Tele vill jag ha för att fotografera ugglor. Vidvinkel behöver jag till Abisko (jag ska dit nästa år). Och dessutom är jag frustrerad när jag måste skruva upp ISO för att få relativt korta slutartider. Och det måste jag nästan alltid. Som följd får jag gräsligt brusiga bilder... 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför i hela världen vill du ha allt det där?
Skämt åsido, visst kostar det pengar att ligga på topp. Själv har jag bara köpt ett 35mm normalobjektiv för att få ljusstyrka, annars klarar jag mig bra med orginalzoomen. Nu vill jag inte göra reklam men som gammal Nikonfotograf så gladdes jag åt att det fanns hur mycket som helst att köpa begagnat och med garanti hos seriösa handlare. Kan inte det vara ett alternativ? Om du köper ett "halvbilligt" begagnat hus och något objektiv så kan du bygga på eller byta upp dig sen. Så jobbade jag mig upp men sen rasade det mesta när det blev digitalt. Men mina gamla gluggar funkar fortfarande även om brännvidden inte stämmer längre.
Ta det som ett tips från coachen...

Martin

Anna Stilla sa...

Tack Martin! Jag har inte ens tänkt på begagnat, den materialisten som jag har blivit. Men jag ska kolla lite hur marknaden ser ut.

Det slog mig just nu att det är ditt fel att jag har börjat fotografera. Jag glömmer aldrig den kvällen då du la dina bilder på köksbordet och jag ställde en tekopp på samma bord. Det är nog den kvällen som jag fattade att foto är så mycket mer än bilder på galad ungar någonstans på en sandstrand... Tack för det Martin!

Anna Stilla sa...

glada ungar...

Anonym sa...

Jo, jag har ställt till mycket elände i mina dar.....

Martin

Anna Stilla sa...

Tack och lov! Idag har jag svårt att tänka mig livet utan bilder.