söndag 21 oktober 2012

Nordisk vildmark


Det var redan mörkt när jag kom hem från jobbet. Jag var ofantligt trött. Jag förstår inte varför men jag blir alltid tröttare av att jobba på en söndag än att jobba på vardagar. Kroppen har nog lärt sig att söndagar betyder vila och protesterar med allt den kan när man gör något så oväntat som att slita på vilodagen. Väl hemma installerade jag kroppen i soffan och begav mig på ett isigt äventyr.

Till Grönland.

Jag tittade på den sista delen av Nordisk vildmark. Det är så vackert filmat att man blir helt mållös. Denna underbara nordiska natur... Jättekonstigt men jag känner en otrolig samhörighet med den, trots att jag är från Polen. Jag har aldrig känt mig speciellt lockad av att åka till tropiska länder. Om någon bjuder mig på en sådan resa så tackar jag inte nej till den. Men den dagen som jag har några slantar över då blir det en resa norrut som jag ska spendera dessa på.   

Och jag låg där i soffan, höll andan när isen kalvade, när myskoxarna utkämpade sina strider och när norrskenet dansade på den arktiska himlen. Och jag lyssnade till Henrik Ekmans vidunderliga berättarröst. Och så glömde kroppen att den fick slita så hårt på en söndag...


Om ni har missat Nordisk vildmark på tv då kan ni fortfarande se några avsnitt på svt play.

7 kommentarer:

Emileitha/Tarja sa...

Underbar lite sagolik bild du tagit om höstfärgerna ,
Visst är naturen underbar o en väldig inspirationkälla

Raija sa...

Först vill jag säga att bilden är underbar och färgerna.

Har sett dessa program, men missade den här om Grönland och ska kika på den. De är så vackert filmade och jag håller med om att berättarrösten är kanonfin.

Alexandra sa...

Vet du, jag har också en längtan norrut. När jag fyller 40 ska jag till Grönland eller Svalbard eller något annat kallt, snöigt och isigt ställe. För något år sedan öppnade jag ett sparkonto för denna resa, förhoppningsvis hinner det bli en hel del pengar på de två åren som är kvar.

En undran: pratar du polska med dina barn? Kan de sin pappas språk? Jag är så nyfiken på det, för nu när jag har en liten så hoppas jag att jag kommer ha orken och viljan att lära honom polska.

Anna Stilla sa...

Alexandra, prata med ditt barn så mycket polska så att det inte finns något utrymme för svenska!!! Inte hemma i alla fall. När mina barn var små pratade jag bara polska med dem. När de blev lite äldre ( 6-7 år) då började barnen svara mig på svenska. Det lät lite märkligt för jag pratade polska och de envisades med svenska. Till slut blev det bekvämare att även jag pratade svenska med dem. De kan polska men pratar ogärna för de är medvetna om att de bryter och pratar "konstigt". Fast när vi är i Polen (det är vi tyvärr väldigt sällan nuförtiden) då räcker det med ett par dagar och det polska språket lossnar för dem. Idag ångrar jag väldigt mycket att jag i överhuvudtaget började prata svenska med dem. Gör inte om mitt misstag.

Anna Stilla sa...

Jag glömde det viktigaste: GRATTIS!

Anonym sa...

Vilken underbar höstbild!
Det riktigt glöder från de gula löven ♥
Christin

Alexandra sa...

Tack för grattiset!
Jag ska försöka prata polska med honom, men det känns så onaturligt på något sätt. Men det är väl en vanesak. För det vore bra om han fick ett till språk gratis.