lördag 1 september 2012

Tjolahop i lingonskogen!


Imorse vaknade jag före solen. Alldeles för tidigt, tyckte jag. Speciellt på en lördag. Men hur jag än ansträngde mig för att somna om så var jag ändå klarvaken så det sved. Det var bara att gå upp. Ut i skogen och plocka lingon! Men där fick jag tji för skogen var rensad på lingonen. Efter ett par timmars ihärdigt plockande rullade det bara några få lingon på korgens botten. Och jag som behövde två liter ju! Däremot svamp var det gott om... Jag hittade årets första trattisar!


Jag vet inte om lingonmängden hänger på något sätt ihop med spindelbeståndet men faktum var att ju färre lingon jag såg desto fler spindlar krockade jag med... Bokstavligen. Min kärlek till naturen blev utsatt för enorma prövningar ska jag säga er.





Till slut var det bara att konstatera, jag såg fler spindlar än det var träd i skogen.
Det var ett skrämmande konstaterande och jag insåg att det enda vettiga var att gå hem.

Dagens skörd:


Av lingon gör jag lingondricka som jag ska sedan göra Vargtass på.
För lite lingon blev det i alla fall. Fast med betoning på lite, så klart.

2 kommentarer:

Raija sa...

Vargtass som är så gott :-). Du fick ihop en hel del i alla fall, även om alla spindlar fick dig att ge upp. Inte är de snygga, inte ens i närbild.

Anna Stilla sa...

Det blev nästan 1 liter lingondricka så det lär bli några glas Vargtass i alla fall :)