torsdag 30 augusti 2012

Djävulen kommer väl aldrig ensam


Min egen fantasi kan ibland skrämma slag på mig.

Tidigt imorse cyklade jag till jobbet. Det gråa morgondiset låg fortfarande i luften. Det var tyst och lugnt. Inga människor som långt ögat kunde nå. Morgontrafiken hade inte vaknat än. Ja, förutom den där bilen som kom i full fart till övergångsstället som jag skulle precis cykla ut på. 

- Djävulen kommer väl aldrig ensam - tänkte jag medan jag bromsade hårt.

Och då hörde jag den djupa rösten ryta bakom mig: Hej Anna!

Hjärtat hoppade ut ur bröstkorgen på mig. Jag vinglade på cykeln och skrek till. 

Hade jag tänkt på djävulen i fel timma?

Det var dock ingen djävul som uppenbarade sig för mig. Tack och lov.
Det var bara min kollega som cyklade om mig.... 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken fantastisk insektsbild! Kanon!

Johan

Anna Stilla sa...

Tack Johan! Den fina flugan heter guldfluga och är en liten riktig djävul. Hennes sätt att utfodra sin avkomma är rent av makabra.