onsdag 26 september 2012

En korg full med äpplen


Jag är inte så lyckligt lottad att jag har ett alldeles eget äppelträd. Men i skogskanten, där jag brukar gå, växer det ett gammalt träd som fortfarande ger jättegod frukt.


Det blir mycket fallfrukt. En del blir till mat för skogens djur och insekter men det mesta går åt spillo. Det gör ont i mitt hjärta att se alla dessa goda äpplen ruttna bort.


Idag har jag plockat en korg full med de finaste äpplena som jag har hittat under trädet.


Av dessa äpplen blev det passerat äppelmos. Den minsta burken innehåller mos som jag har kokat tillsammans med en kanel- och vaniljstång. Väldigt gott, enligt mig.

3 kommentarer:

Raija sa...

Så flitig du är, som fått ihop äppelmos. Våra två äppelträd är små än så länge och ger inte så mycket frukt.

Emileitha/Tarja sa...

Bra gjort.. o gott är det

Laila sa...

Hemlagat mos blir så gott! :-P
Vilken lycka att hitta ett sånt träd.
Jag hade två stycken på en öde tomt. Tyvärr så brann, det lilla som nu fanns kvar av huset, upp... :-( Å tyvärr tog lågorna mina favoritträd också. Det var Åkeröäpplen på båda och jag älskade dom så mycket. ♥