måndag 17 september 2012

Den dränkta äppelkakan


Tjoho! Ni som gissade på vaniljsås hade rätt. Under vaniljsåsen gömde sig en bit äppelkaka. Nu förstår ni varför jag tappade hakan. Dränka den goda äppelkakan i såsen... Skandal! För äppelkakan var verkligen god. Jag bakade den efter ett recept ur A piece of cake av L. Lindholm. Hela receptet törs jag inte lägga ut för jag tror att det strider mot upphovsrättslagen. Men om ni bara får tag i boken så testa receptet. En mjuk sockerkaka med mandelmassa och kanelstekta äpplen... Enligt min enkla livsfilosofi bör man baka åtminstone en äppelkaka varje höst :)

Förresten, när jag bakar då använder jag numera bara ekologisk bourbonvanilj istället för vanligt vaniljsocker. Smaken blir tusen himlar bättre, regnskogen gladare och mitt samvete lite renare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, då hade jag rätt. Jag är lite av den åsikten att äppelkaka äter man för vaniljsåsens skull!

Laila sa...

Ja det här jag inte många rätt. :-D
Å så håller jag med Fru Hansson! Visst är äppelkaka gott, men inte utan såsen. :-P

Emileitha/Tarja sa...

Vill helst inte ha såsen.. godast utan