tisdag 14 augusti 2012

Humlans blomsterbok


Jag har precis kommit hem från blåbärsskogen. Det blev en mugg full med blåbär som jag har tänkt äta till lunch. Men milda makter vad mycket blåbär det finns i år! Det är humlor man kan tacka för det är dessa fluffiga, brummande bollar som pollinerar blåbärsblommor. Det visste jag faktiskt inte. Inte förrän jag läste Humlans blomsterbok av Stefan Casta och Maj Fagerberg. En underbar bok som passar precis alla åldrar. Även vuxna med lite barnsinnet kvar. När man har läst klart boken då blir man lite visare, man förstår naturen (och framför allt humlorna) lite bättre. Njut av Stefans vackra, enkla språk och av Majs rara illustrationer. Bilden ovan är en av dessa. Jag har fått Majs tillstånd att publicera den.

Vill ni ser mer av Majs vackra skapelser? 
Besök hennes hemsida: www.majfagerberg.se    

Stefans hemsida: www.stefancasta.com

Så fort jag har läst den bokhögen som tornar upp sig på mitt skrivbord
då ska jag ge mig på hans naturböcker!

Och Humlans blomsterbok kan ni köpa bl annat hos Adlibris.

Inga kommentarer: