fredag 13 juli 2012

Blekisar


Det är en helt fantastisk tid som vi får uppleva just nu. Lyckan finns inte så långt borta som man kan tro. Den frodas i den närmsta skogsdungen. Det är bara att gå dit och ta för sig.
Allt är så fint uppdukat...




Efter jobbet drog jag på mig gummistövlarna och tog en sväng i skogen.

- Ska du plocka kantareller? - undrade grannen.

Det var tanken. Jag visste dock att det var lite kört. Ska man plocka svamp då ska man ut tidigt på morgonen, innan alla sömntutor kommer på en likadan idé. Nu var det eftermiddag och jag var inte alls ensam i den lilla skogsdungen. Kantarellmaffian härjade vilt!


Men lite plockat blev det i alla fall. Mest blek kantarell. Jag vet inte varför andra inte plockar dem. Antingen känner folk inte till den här sorten eller så kan de inte se blekisar. Ty dessa gömmer sig väl i mossa och under gamla eklöv. 



Men har man hittat en så står man antagligen i ett helt kantarellhav...

Här är spår efter någon annan som har kalasat på det som skogen har att bjuda på. Jag var oförsiktig nog för att skrämma iväg ekorren. Typiskt också. Hade jag tassat tyst då skulle jag upptäcka den i tid. Ekorren har dock hunnit springa upp i granen. Där satt den och fnös förargad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

mums!
Agneta

Fredde sa...

Underbart med bra svampställen! Nu skall man bara hitta en svampbok så man vågar plocka annat än kantareller.

Raija sa...

Vilken fin skörd du hittade i skogen. Jag plockar också bleka kantareller om jag hittar dom, för de gömmer sig väldigt bra.

Anna Stilla sa...

Jag har aldrig sett så mycket kantareller som jag gör i år. Det beror nog på den regninga försommaren. Nu väntar jag med spänning för att se om andra svampar blir lika många!