lördag 16 juni 2012

På cykel genom norra Gotland


Underbara Gotland. Jag vet inte hur jag ska beskriva det för Er...
Det är så vackert där, så magiskt att man blir alldeles hänförd.


Vi har haft tur med väder. Bara en enda gång kom det en regnskur. Vi satt då under tak på ett fik, åt god mat och väntade ut regnet. Efter ca 10 minuter skingrades molnen, solen tittade fram och stannade med oss under hela resan. Jag blev till och med solbränd i ansiktet och numera liknar jag en solariebrutta.


Sammanlagt cyklade vi 238 km. På helt underbara vägar...




När vi hittade något fik som tilltalade oss då stannade vi och åt...



Gotländsk specialitet, saffranspannkaka med salmbärssylt och vispgrädde

Och ibland stannade vi och stoppade i oss lite kolhydrater ur vår egen matväska

Frukost i hagen på Fårö

Hela Gotland är som ett enda stort vykort...


Helgummannes fiskeläge på Fårö

Norsta Auren i dimman, Fårö.

Visby


Jag blev totalt och helt obotligt kär i raukarna på Fårö...




Tidigt...


Vi var på Gotland relativt tidigt. Semestersäsongen hade inte kommit igång än. Många ställen var fortfarande stängda. Men det betyder också att även turister har inte hunnit översvämma ön än. Det var tomt på folk, tyst och rent. Vi hade vägarna och stränderna för oss själva.


Min dagsrytm fick också spader. Första morgonen vaknade jag pigg och alert och var förvånad över att Magnus fortfarande sov. Av oss två är det han som är supermorgonpigg. Jag väckte honom och vi började göra oss klara för nya äventyr. Då visade det sig att klockan var 05.38! Och så var det varenda morgon under vår semester!


Jag saknar Gotland redan och planerar att åka dit igen. Helst i år, sent på hösten...

11 kommentarer:

Pia sa...

Jag har varit till Gotland en sommar och fullkomligt älskar ön <3 //Pia

Raija sa...

Underbara bilder och jag förstår att ni hade en riktigt fin cykeltur där. Själv har jag aldrig varit på Gotland, men blir så sugen när jag ser bilderna :-).

cruella sa...

Underbara bilder på en underbar ör! För sex år sedan var jag med på äldsta sonens skolresa dit. Vi cyklade, sov på vandrarhem och beundrade raukar. Jag och en annan mamma badade iskallt vid Sudersand. Magisk ö.

Anonym sa...

Underbara bilder, med dig och din kamera så kan allting bli vykort!
Nu blev jag sugen på att åka tillbaka till Gotland, och jag tror att det är bäst där innan eller efter högsäsongen! Så ni åkte i precis rätt tid!

Maria sa...

SÅ härligt det låter!
Och bilderna! Speciellt den med hästarna bland vallmo, så fint!

Anonym sa...

jag blev oxå kär i Gotland. de har mer sol där!
agneta

kama sa...

Pieknie Aniu,pozazdroscic :) Caluje

Viktoria sa...

Fantastiska bilder, Anna! Och en fantastisk resa verkar ni ha haft. Vi vandrade i Muddus naturreservat en gång innan andra vandrare kom, fantastiskt att få ha resmålet för sig själva.

anna sa...

Vad härligt att ni hade sådan lyckad semester! Fotona är helt fantastiska. Särskilt fotot med hästarna.

Anna Stilla sa...

Vi cyklade på en liten skogsväg. Där den lilla vägen slutade fanns det en hage full med vallmoblommor. Mitt i blommorna stod det de två hästarna och tittade på oss. Det var så otroligt vackert att jag trodde att jag skulle svimma. Det trodde jag faktiskt många gånger för vart man än vänder blicken på Gotland så ser man någon fint.

Ullis sa...

Wow, superfina bilder. :)