måndag 2 januari 2012

Ledorden


Jag är hemma från jobbet idag. Förkylningen håller mig kvar under filten. Jag ligger helt stilla, tittar genom fönstret och funderar på hur jag vill ha det i livet. Jag försöker lista ut vad jag kan vara utan, vad jag är tvungen att vara utan och vad jag absolut inte vill eller kan vara utan. Sakna men säkert kristalliserar sig tre ledord som ska leda mig genom året 2012. Fotografera. Läsa. Skriva.

Att fotografera är ett sätt att koppla av för mig. Ett tag hade jag drömmar om att vara en riktig fotograf vars bilder väcker beundran och dessutom säljer. Numera nöjer jag mig med att fotografera för bloggens skull, för att dokumentera vardagen. Jag vill utvecklas som vardagsfotograf.

Under året 2012 vill jag skapa mer utrymme för att läsa. Det känns som att jag inte har tid för det och när jag väl har lite tid då är jag så trött att jag somnar efter att ha läst två rader. Högen med böcker som jag vill läsa växer sig högre och högre för varje år som går. I samma takt som högen växer så känner jag hur min intelektuella utvecklig stagnerar. Livet kretsar runt tekoppar, arbetsbyxor och tvättmedel. Det fattas något och det är upplevelsen av böcker. För att det inte ska rinna ut i sanden så har jag gjort något nytt för mig. Anmält mig till en bokcirkel :)

Att skriva är nog det enda hantverket där jag känner att jag har full utvecklingskapacitet. Kanske för att jag har alltid fått beröm för mitt skrivande. Av familjen, vännerna och mina lärare. Till och med av ett par litterära kritiker. Ingen någonsin har förpestat den skaparkraften för mig och jag har kunnat flyga högt. Jag vill fortsätta att flyga. Under 2012 vill jag ägna mig åt aktivt skrivande.

Allt annat som har tagit upp platsen bland mina tankar, såsom yoga, sagoverkstad, självförsörjning och Himalaya lägger jag på hyllan. Det är fotografera, läsa och skriva som gäller. Inget annat. Det här kommer att bli ett väldigt spännande år känner jag på mig.

6 kommentarer:

Annas resa sa...

Det låter som både intressanta och rimliga ledord för det nya året. Jag hoppas också kunna utvecklas mer inom fotografin och har anmält mig till en fotokurs. Det blir spännande!

Hoppas att 2012 blir riktigt fint för dig!

Maria sa...

Kanske bra att välja några saker att fokusera på. Kanske skulle jag också behöva det, känner mig lite splittrad ibland.

Raija sa...

Det är bra att bli sjuk ibland, för då hinner man med att reflektera över livet...:-)...och grattis till att börja i en bokcirkel, för det blir säkert väldigt kul.

Så lustigt, att mina mål för året är nästan de samma, för jag vill också utvecklas som vardagsfotograf och skriva mer. Och böcker behöver jag läsa, som du skriver för att för att få upplevelsen och drömma mig bort ett tag.

annas paraply sa...

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Verkar som att vi har väldigt lika mål inför det nya året - jag går en skrivkurs och har tänkt att 2012 ska bli året då jag tar mig tid till att skriva oftare! Fick precis en Nikon, så måste öva på att fota också :) Fin blogg du har, Gott Nytt År till dig!

Anonym sa...

Förståndigt Anna .... Att bara prata och inte göra, kan allting föstöra......
Jag har också fokus inställt....
Kram C

Anna Stilla sa...

Ooo, min fina vän, jag förstår. Kanske mer än jag egentligen vill.
Kram