måndag 12 december 2011

Punka

Ibland tycker Livet att man har det alldeles för lugnt och ser till att Något händer. Och när det händer då är det minst sagt dramatiskt och väldigt oförutsägbart. Lyssna bara...

Imorse satte jag mig på cykeln för att cykla till jobbet. Jag hann cykla kanske 50 m när mitt morgontrötta öra började uppfatta ett mystiskt ljud. Slafs, slafs, slafs lät det i samma takt som jag trampade. Jag stannade till och lyssnade men då var det tyst. Slafs, slafs, slafs lät det så fort jag började trampa igen. Jag gick av cykeln och upptäckte världens största punka i bakdäcket. Däcket hade lossnat helt och hållet från fälgen. Jag tog cykeln under armen, gick hem och bytte den mot bilen. Nu ska ni veta att bilkörning är inget nöje för mig. Det är ett måste, något jag gör när jag blir tvungen till det.   

Jag trodde att det där med punkan var dagens största äventyr. Men icke, det var bara ett smakprov på vad som komma skulle. På hemvägen blev jag stoppad av polisen. För första gången i mitt liv blev jag fast i en poliskontroll. När han vinkade in mig då bad jag till högre makter om att få svänga av vägen tillräckligt graciöst och absolut låta bli att köra över polismannens fötter. Han bad om mitt körkort och jag kom på att jag inte hade plånboken med mig. Han rynkade på näsan och ställde massor med frågor. Sedan ringde han någonstans för att få bekräftat att jag var jag.

- Det verkar stämma - sa han - men nästa gång får du ha körkortet med dig. Det är egentligen 800 kr i böter om man kör utan körkort. Men idag slipper du.

Tack!

3 kommentarer:

Viktoria sa...

Anna, du är för härlig! Kram på dig

Anna Stilla sa...

Tack Viktoria! Kram på dig med!

Aniees sa...

A to dobre Kochana, bo mi w ten sam dzien wlasnie ,pierwszy raz w zyciu klampe na samochód załozyli....jakis taki dzien....i tez dziękuję, bo obyło się bez grzywny i z uśmiechem :)))buziaki