söndag 21 augusti 2011

Lyx på mackan


Nu plockar jag svamp med all den ödmjukhet som jag har fått lära mig.
Jag vet inte om det är min blick efter mitt senaste äventyr eller om det är ett sådant år men gallsoppar växer överallt. Dessutom i stora grupper. Man flämtar av upphetsning och kastar sig fram. Jisses, så många karljohan! Lite närmare upptäcker man att det är gallsoppar. Usch och tfi.

Gallsopp

Men som tur är så finns det lite annan svamp också. Som plåster på såret. Eller lyx på mackan.






Den här något ovanliga svampen heter blomkålssvamp och är en fantastisk matsvamp.
Så ser den ut när man delar skär den itu:


En svamp som inte hör svampkorgen till men som har ett fantasieggande utseende och namn:

Trollsmör:


Trollsmör i vår nordiska folktro är mjölk som bjäran har stulit från kor och spillt den sedan i skogen. 

Inga kommentarer: