tisdag 15 mars 2011

Istället för höns




Egentligen vill jag ha höns men eftersom jag inte har några höns så nöjer jag mig med ett par skator. De bor granne med mig och just nu bygger dem på sitt enooorma bo. En gång i tiden var boet faktiskt betydligt större än det är idag. Så pass stort var det att grenarna inte orkade bära boet. En blåsig dag ramlade boet ner, rakt på Magnus huvud.

Varje morgon hämtar skatorna långa pinnar och flätar in dem i boet. Det är enormt fascinerande att se dem jobba. Ibland är pinnarna så långa att det är svårt för skatorna att flyga med dem i trädkronan. Då hoppar de från den ena grenen upp till den andra. De är inte dumma, mina skator.

3 kommentarer:

Libe sa...

Skator är så häftiga , har du sett hur de "hoppar fram" på ett litet annorlunda sätt än kråkor el duvor tex Jag gillar dem , tyvärr så får man inte frukost ägg av dem , men ändå :) Skönt med vår i luften.

cruella sa...

Vad coolt att kunna iaktta deras byggbestyr så!

Och dina bilder, alla dina bilder, är så levande! Du är mästerfotografen:-)

Anonym sa...

Älskar skator...
kråkor, kajor och korpar....smarta fåglar!

Christin