söndag 9 januari 2011

Så enkelt är det inte...


Jag har precis läst klart Hejdå, ekorrhjulet! : människor som går mot strömmen av Thomas Lerner.
Det är en bok om människor som på olika sätt har tagit makten över sin tid och konsumtion. Säljer vad de äger och går dit näsan pekar. Köper en segelbåt och seglar iväg. Byter Stockholm mot en liten by uppe i Norrland. Köper ett café. Eller köper inget alls under ett år.

Jag hoppades på en rejäl kick men istället har jag blivit besviken. Återigen, rika människor kan köpa sig den livsstilen de vill ha. Vi andra får nöja oss med den livsstilen som vi blir tvingade till att leva. Han som köpte segelbåten var en big fish inom bankvärlden. Han hade råd med att säga upp sig och segla iväg. Alla de andra hade också något de kunde sälja för att köpa sig det de ville ha. Ett hus eller ett café eller vad det kan nu vara för något.   

En av mina drömmar handlar om en liten stuga, några höns, stor trädgård och egen elförsörjning. Men vad ska jag sälja för att kunna köpa mig drömmen? Min hyreslägenhet? Eller kanske den gamla tjocka tvn? Nej, jag har inget jag kan sälja för att kunna ta makten över livet. Jag får springa runt i mitt eget ekorrhjul tills jag dör av tristess eller utmattning. För det är inte alls så att det är bara de rika, de överarbetade människorna som gör det. Det är inte alls bara dem som ställer sig frågan om vad livet egentligen handlar om. Det gör jag med, varje dag.   

Det handlar inte bara om att fatta det avgörande beslutet att byta livsbanan. Det handlar om att ha resurser för att kunna verkställa det man har beslutat. Det är så jäkligt fel att lura människor att allt är möjligt bara man vill det tillräckligt mycket. Har du tröttnat på det hektiska livet i storstan? Byt ut det då! Ta kontroll över ditt liv! Våga! Du kan bara du törs! Bullshit! Så enkelt är det inte.

12 kommentarer:

Anonym sa...

kanske är det så att vi andra behöver mer fantasi...
Agneta

Jeanette Nord sa...

Jag har inte läst boken men funderade mycket utifrån ditt inlägg. Jag tänker så här: ”för att gå mot strömmen” som titeln säger så krävs tre saker – vilja, mod och möjlighet. Vilja och mod måste komma först och möjligheten skapas sedan utifrån en önskan om verklig förändring av sitt liv. Möjligheten kan du köpa för pengar men aldrig viljan och modet tänker jag. Väldigt många människor gör stora förändringar i sina liv varje dag. Och väldigt många gör det utan att ha hus, bil eller företag att sälja. Det trista är väl att detta aldrig blir föremål för god litteratur eller ens tidningsartiklar och att vi därmed förleds att tro att utan pengar kan du aldrig ta makten över ditt liv. Och då kan banker, låneinstitut och Svenska Spel fortsätta gnugga händerna…..

Jeanette

Anonym sa...

Jag tycker tvärtom att många i boken väljer att leva sitt eget liv - utan att ha en massa pengar på banken. De som köpte en urbillig gård, de som flyttade till Norrland utan mycket pengar, de som startade kollektivet Skogsnäs från noll, hon som säljer hängmattor och lever enkelt. Han med segelbåten är ett undantag. Jag tycker boken är tänkvärd och inspirerande. Läs om den en gång till - kanske hittar du något för dig då.

Viktoria sa...

Jag blir mycket sugen på att läsa boken efter det du, Anna, skriver och efter kommentarerena. Men jag håller med dig, Anna, utan att ha läst boken, att det är oftast de som redan har pengar och en större frihet med dem som har möjligheten att göra det de vill. En vanlig dödlig har svårt att bara släppa allt och dra. Som du säger har man oftast inte något att sälja och få loss pengar för. Det är få förunnat.

Anders sa...

Köp boken! Läs den inte som en bibel - utan som inspirationskälla. Jag kan inte bygga en båt för miljoner, men kanske jobba 80 procent och köpa lite mindre.

Anonym sa...

Åååå...misia, jag älskar dej så mycket.

Anonym sa...

Kolla din mail, Anna!

Kära hälsningar från Christin(Clara)

Maria sa...

Hej!
Jag har inte läst boken, men det är klart att du har rätt till en del. Jag kunde inte köra mitt race med konsthantverkandet om inte min man jobbat med det han gör. Men då håller han också på att jobba häcken av sig...
Men jag tänker att din dröm om torp inte vore omöjlig. Gissar att månadskostnaden för ett torp om ni lånar förmodligen skulle bli billigare än hyran ni har för en lägenhet (iallafall i vissa delar av landet). Vi bor i hus på 200 kvm och vår månadskostnad är mindre än för en tvårummare. Då eldar vi med ved för att få ner elkostnaden.
Hoppas att delar av dina drömmar kan slå in!

Gunilla Wahlsten Design sa...

Ligger mycket i vad du säger Anna. Själv försöker jag hitta ett "mellanalternativ". För att kunna arbeta med hantverket arbetar jag deltid med annat och får på det viset en liten lön varje månad, eftersom jag vet att det i princip är omöjligt att försörja sej på det jag helst vill göra. Men jag lever enkelt. Vilket också innebär jobb med ved och annat. Ett billigt "ruckel" som inte är påkostat och renoverat, men som ger mej frihet att kunna odla på egen mark. Och månadskostnaden är lägre än vad hyran var.

Anna Stilla sa...

Jag vill tacka Er för alla Era insiktsfulla kommentarer. Det är precis som Jeanette skriver, det krävs mod för att förändra sin livssituation så radikalt som personer i boken har gjort. På det sättet är boken en inspirationskälla. Det är alltid givande att läsa om människor som har vågat göra sådant som många av oss bara kan drömma om. Men jag letar efter människor som jag kan identifera mig med och därför har jag upplevt en viss besvikelse. Boken i sig är väldigt intressant och absolut värd att läsa.

Anna sa...

Jag har mejlat dig och skickat meddelande på FB. Kram!

Marie sa...

Hej och tack för ditt tänkvärda inlägg, och jag håller inte riktigt med, för jag tycker på något sätt att det handlar om ett ansvar man har mot sig själv att leva det livet man vill leva, eller i alla fall ta några steg på vägen. Att inte bara låta drömmen rosta. Enkla små hus på landet kan man ofta hyra billigt. Vi betalade 2500/mån i hyra för vårt hus innan vi köpte det. Kom ihåg att varje resa börjar med ett enda steg.