måndag 13 december 2010

Julen by Stilla


Det är inte mycket julpynt hemma hos mig. Om det inte vore för den lilla tomten då skulle jag kunna säga att det är noll med pynt. Stackars tomtegubbe! Han får stå för allt vad julpynt är. Vilket tungt ansvar den lilla träskallen får bära. Jag har haft svårt att knalla iväg till förrådet och hämta jullådan. Och nu, när julen är snart över, så tänker jag att äsch, då får det väl vara så. Utan ljusstakar och stjärnor.

Det blir inte mer julstämning för dem än för det vi har inuti våra hjärtan. 

Inga julkort har jag köpt heller. Ännu mindre handmejkat några. Några julklappar har jag köpt och så ska vi hämta granen. Julmaten, den polska vilken jag kan ej leva utan, är redan i frysen. Skinkan ska jag skippa. Den skulle se hur snygg som helst på vår julbuffé men vem orkar äta den? Sedan får jag anstränga mig och klura på restmiddagar januari ut. Men jag och Sara ska göra snickers för hon har ett recept för himla goda sådana.

Så det blir en riktig Stilla jul i vårat hus.  

Ibland önskar jag mig lika mycket kraft som en del andra verkar besitta. Dona och fixa och trolla fram ett riktigt tomteland. Men det har jag inte i år och jag får hushålla med det lilla jag har. En trött själ, en skrall kassa och en hemslöjdad tomtegubbe. Resten får komma i sin egen takt och på sina egna villkor.  

5 kommentarer:

Mimson sa...

Hej Anna Stilla!

Jag skickar ett litet fint rött paket som innehåller lite själslig kraft till dig till jul!
Många kramar!

Maria (mimsons)

Libe sa...

Nästan som hemma hos mig ;) fast jag har lite stjärnor i fönstret också. Du , har du tänkt på att en del överpyntar ... det är saker liksom överallt grannen tvärsöver mig har 3 olika fönsterdekorationer , så är det inte hos mig och jag trivs ändå :) ingen julångest här inte.

Maria sa...

Jag överpyntar. Men jag väljer det. Och jag känner mycket julstämning. Men om jag inte skulle orka så skulle det säkert bli bra ändå. Man ska gå sin egen väg.

Catarina sa...

Det är inte pyntet som gör julen :)

✿Ewa sa...

Här hemma hos oss är det väldigt lite julpynt iår mest det barnen gjorde som små och pepparkakshus som lilla Julie var med och byggde, vi satsar på gemenskap och god mat istället. Det är bra när man gör det som passar en själv just nu. Jag har varit skruttig en tid så jag har dragit ner på tempot rätt mycket.

Jag vet inte vart kommentaren tog vägen men jag skrev tidigare att jag tycker att du ska ge ut dina fina fantastiska sagor + dina ljuvliga foton i bokform. Kolla in Vulkans hemsida. :)
Kramar