söndag 26 december 2010

Det är kallt men vi klarar det!


Förresten, idag har det varit rekordvarmt i Eskilstuna. Ynka fyra grader under nollsträcket. Ett litet glädjeämne mitt i den kalla vintern. För kallt är det. Det sägs att det är den kallaste vintern sedan 1700-talet. Hur ska vi klara av den, vi frusna och deppiga nordbor? Till råga på allt lever vi i radonhus och måste jämt vädra för att inte andas in alltför stora mängder av det radioaktiva dammet som fyller våra bostäder. Man måste vara lite taktisk för att tackla kylan och minimera obehag som den medför.

Här kommer mina knep:
  • Ulltofflor och rejäla ullsockor är ett måste. 100% ull ska det vara, inte en enda procent mindre.
  • Lager på lager gäller även inomhus. På kvällen, när jag är som tröttast, toppar jag alla lager med min fluffiga morgonrock.
  • På diverse loppmarknader har jag inhandlat mängder av yllefiltar. Fungerar jättebra när man ligger i soffan och glor på en film om livet på savannen.
  • Te, hett te i mängder.
  • Ett badkar är inte att underskatta. Jag hånskrattar åt teorier som säger att ett bad är det värsta tänkbara valet när det gäller miljö och hygien. Det finns inget bättre sätt att få upp kroppsvärmen än att sjunka i hundratals liter hett vatten.  
  • Framtidstro, hur naivt det än låter.

1 kommentar:

Ancan sa...

Vilka kloka råd du ger!
Och jag infaller i dem alla, särskilt det om te och heta bad :)