fredag 12 november 2010

Den som väntar på något gott...


Idag har jag tagit bara en bild. Man skulle kunna tro att jag har kört bilden genom något filter i Photoshop. Men så är det förstås inte. Att behandla bilder med något filter är nämligen att förstöra bilder totalt. Det är en alldeles rå (dvs obehandlad) bild.

Jag gjorde i ordning en matlåda åt Magnus. Han var borta hela dagen och inte kunde äta middag hemma. Han skulle komma hem på kvällen och då, så bra som  jag känner honom, skulle han vara utsvulten. Och det var han, så klart. Jag pekade på matlådan och sa

- Det här är din middag älskling.

I samma stund som jag sa älskling upptäckte jag kondensen på locket. Dropparna och maten bildade ett häftigt mönster så jag la till väldigt fort.

- Men du får inte äta den än!!!!

För jag ville förstås ta en bild på det vackra mönstret. Och nu måste ni veta att jag tar inte en bild på en minut. Inte på två heller. Först ska jag byta objektiv till macro, sedan ska jag kolla ljuset, ställa in vitbalansen och kolla bländare. Så ska jag ta en testbild och komma på att jag missbedömde bländaröppningen och att tiden blev alldeles för lång så jag måste fiffla lite till med knappar.

- Jag är hungrig - ojade sig Magnus
- Snart - svarade jag kort för jag var ju väldigt upptagen.

Slutligen kollade jag bilden i datorn och gav Magnus klartecknet på att han fick äta upp sin middag.

4 kommentarer:

Pia sa...

Otroligt vad mycket vackert det finns runt omkring oss. Men det är inte alla som ser det...//Kram

noomi sa...

Vad var det för mat i lådan?

Anna Stilla sa...

Det var fläskfilé och ungsbakade grönsaker (morötter, paprika, potatis och rödbetor)

Persilja sa...

:):)): Jag hade samma fråga, vilken mat. Nu vet jag. Underbar bild. Och jag tycker också att det photoshoppas alldeles för mycket!!!