fredag 29 oktober 2010

Eskilstuna


För några år sedan flyttade jag från Göteborg till Eskilstuna. Sedan dess har jag försökt att bli vän med min nya hemstad. Utan resultat. Eskilstuna ger mig rysningar. En grå, kall, smutsig och tråkig stad. Jag är övertygad om att det finns de som tycker annorlunda men jag kan inte hjälpa att jag avskyr staden. Jag åker inte till centrum om jag absolut inte behöver. Jag saknar möjligheten att kunna umgås i stan, inte bara kunna klara av sina ärenden. Jag saknar barnvänliga, gröna ytor. Det finns några få och de är överbefolkade. I somras hittade jag en parkbänk som jag blev lite förtjust i. Jag satte mig på den några gånger men jag fick sluta med den nya vanan. Jag blev nämligen poppis bland Eskilstunas fyllegrädde! Jag saknar mysiga caféer, kulturevenemang (kulturellt är Eskilstuna en död stad) och jag saknar naturliga mötesplatser.

Jag saknar en stadssjäl! 


7 kommentarer:

Pia sa...

Jag har också bott i Göteborg, i 10år. Men jag saknar absolut inte storstaden...Man är olika och har olika krav. Jag tycker om "småstadslivet" :) Hoppas att du kan hitta dina guldkorn i staden //Kram

Jeanette Nord sa...

Oj, oj låter inte bra. Låter som att där finns en mission att fylla - att väcka liv i en kulturellt död stad. Vilken utmaning för en sagotant!

Kom till Malmö och tanka lite kultur vet jag! Slår till och med Göteborg ;-)

Kram på dig!
Jeanette

Anonym sa...

fast i helgen är det ju Världskukturfestival - det kanske kan vara nåt? gå till Munktellområdet.
agneta

Estella sa...

Kom till Stockholm!

Anna Stilla sa...

Tack för Era kommentarer men jag måste vända mig här till Agneta.

Agneta, vad menar du med VärldsKUKturfestival? Jag letade på Munktell efter den men nada ;)

Viktoria sa...

Nu är det sannerligen dax för en AA-träff. Jag kollar datum och återkommer. Lite vin, lite kultur och så AA, det är vad vi behöver!

Anonym sa...

kuktur är bättre än kultur?