fredag 24 september 2010

Äntligen kan jag se dem!



Jag har sagt att jag är en duktig svampplockare. Det finns nog fläckar på min svampsol och de heter trattkantareller. Jag kan inte se dem. Även om jag ålar mig genom skogen. Till och med en sådan svampanalfabet som min Magnus hittar trattkantareller men jag kan stå mitt i dem och fråga: var är dem?

Varje höst ger jag mig ut i skogen för att hitta trattisar. Jag har liksom tänkt att jag inte är någon fullfjädrad svampplockare om jag inte kommer hem med trattkantareller. Jag kommer hem med alla tänkbara svampar men inga trattisar. Väldigt frustrerande.

Idag, på hundpromenaden, hittade jag massor med trattisar. Jag plockade och plockade och de tog aldrig slut. Eftersom jag inte räknade med någon svamplockning så hade jag ingen korg med mig. Jag fick plocka svamp i hundbajspåsen.

Äntligen kan jag se trattkantareller!

Inga kommentarer: