onsdag 25 augusti 2010

Så jäkla arbetslös


Jag hade på mig mina röda lyckoskor men inte ens dem kunde göra min framtid ljusare. Konsultmötet gick åt skogen och nu avskyr jag Södertälje Syd ännu mer.

Konsulten var trevlig, nästan lite faderlig av sig. Han gillade min affärsidé, förarbetet som jag har gjort. Han sa att han trodde på mig och att jag var rätt person. Men...

Det finns alltid ett men.

Men för att ro skutan i land behöver jag antigen ett stort startkapital eller så måste verksamheten ge stora vinster redan från början. Jag har räknat med att de första månaderna skulle verksamheten ge en vinst på ca tre, fyra tusen. Efter skatt, sociala avgifter och andra utgifter i företaget. Därför behöver jag starta eget - bidrag i början. Men det duger inte. 

Konsulten erbjöd mig gratis hjälp i fortsättningen, något han annars inte brukar göra. Han ville att jag skulle lyckas. Han föreslog att jag skulle ta ett deltidsjobb och starta vid sidan om en anställning. Det vill jag också men jobben växer inte på träd direkt. Jag har försökt.

Han kommer att skriva positivt om affärsplanen och mig men... Men det blir antagligen inget starta eget bidrag för min del. Ingen firma i dagsläge alltså.

Mina planer har gått i kross. Jag är på rutan ett. Arbetslös, så jäkla arbetslös. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska ta mig till just nu. Jag tror att jag ska deppa ett tag. Ligga i soffan och stirra i taket några timmar. 

12 kommentarer:

noomi sa...

Är det meningen så kommer det funka. Oavsett vilken väg du får gå.

Med hans fina vitsord är jag säker på att starta-eget-bidraget kommer singla ner över dig. Om inte så kommer nog något annat fantastiskt i din väg, som ger dig de pengar som behövs.

Kram!

Libe sa...

Usch vad tråkigt! Men det kommer att vända - jag är övertygad /Kram

Monica R sa...

inte kul.. man laddar så och så faller man ner som en pannkaka..

men otroligt fina ord.. sug åt dej dom, slicka dina sår och bakom hörnet finns något så mycket bättre och mer "rätt". Är ofta det visar sej så..

stor kram Monica R

Laila sa...

Tappa aldrig din dröm, Anna! Fortsätt håll fast vid den även om det är tufft just nu.

Denna arbetslöshet... Det är så jäkla tradigt....

Mona sa...

Det är bara i motvind en drake kan lyfta.
Kram / Mona

Estella sa...

Vad tråkigt! Kan du inte få ett lån genom någon annan på något sätt, om det är det det hänger på? Lycka till ändå! Kram

Västmanländskan sa...

Så trista nyheter. Håller tummarna för att det löser sig på ett eller annat sätt.

Anonym sa...

så där kände jag för ett år sen, när jag inte fick tag i ett deltidsjobb. nu har jag ett och kör igång. det handlar om att våga språnget, fundera igenom vad som är det värsta som kan hända, vältra dig i elände och fundera på om det inte är värt att våga språnget? jag har bestämt mig för att blanda in myndigheter så lite som möjligt. vill du träffas och snacka, så hör av dig!

Toril sa...

Men söte tid...vad fruktansvärt orättvist och tufft livet måste vara ibland..fattar inte varför det ska jävlas med en...du har min sympati, empati..kram

Smilla sa...

Lite irriterad blir man ändå. Af:s regler, eller det är väl lagen som är den stora missen. Det finns mängder av människor som vill arbeta extra och mängder av företag som vill ha dem som extrajobbare MEN om de tar jobben blir de av med a-kassan. Jobba på timmar är liksom inte ok. Då är det tydligen bättre att folk går helt arbetslösa (med försämrad självkänsla som resultat) medan andra har fler jobb.

De borde vara betydligt mer frikostiga med starta eget bidraget till dem som har motivationen eftersom det oavsett hur företagandet går, ger bra erfarenhet som ökar chanserna markant för att få en anställning senare. Betydligt bättre att lägga pengarna på det än en massa meningslösa aktiviteter.

Lycka till Anna. Jag tror att det löser sig ändå.

Anna Stilla sa...

Tack så mycket för er empati och uppmuntran. Det värmer och ger mig energi!

Anonym, jag hör gärna av mig men vem är du?

Anonym sa...

det är din skrivarkompis, medlem i AA, förstås (Agneta)