fredag 9 juli 2010

Tula hem



Alldeles i närheten av mitt hus finns det en gammal husgrund. Jag och Nosan var där på kvällspromenaden. Vi hittade massor med smultron och jordgubbar. Lite senare på sommaren kan man plocka jättesöta körsbär där. Det är lite fascinerande. Huset är borta för länge sedan. De som bodde där och skötte om trädgården har blivit nog till jord. Men trädgården finns kvar. Om än i väldigt förvildad form. Det behövs nog lite fantasi för att förstå att det är en trädgård man går igenom. När jag plockade smultronen och jordgubbarna då kom det en gammal visa till mig. Tula hem och tula vall. Jag vet inte varför just den. Men jag sjöng den gång på gång.

1 kommentar:

Ancan sa...

Underbart att ha egna små "smultronställen" - de finns lite varstans i vårt land, det gäller bara att ha förmågan att se dom :)