måndag 12 juli 2010

Fireflies




Obs! Personligt och känsligt!

Häromnatten tittade jag på Fireflies in the garden. Och tänkte på min egen far. Och på mina ärr. Och på tårar och rädslor som jag har burit inom mig även som en vuxen och till synes oberoende, självständig kvinna. Jag tänkte på den kvällen då pappa krossade ett stort uppläggningsfat på mammas huvud. Dagen efter fick jag gå till soptunnan med en hink fylld med skärvor och matrester. Den dagen då han drog fram sin luftpistol och tryckte den mot tinningen på mig. Den natten då han på fyllan satte sig i bilen och körde bort min hund till skogen*. De gångerna som jag fick springa ner till bilen för att hämta ytterligare en flaska billigt vin. Efter två flaskor visste jag att veckan var förstörd. Jag tittade på Fireflies och mina egna sår öppnade sig på nytt. Jag skrev i mörkret:

Om natten
Svider såren
Själens avgrund.

Om dagen
Plåstrar jag om mig
Med rosenblad.

Det sägs att man ska släppa taget om det förflutna men det är nog sagt av personer som har kommit relativt lindrigt undan här i livet. Allt vi upplever lämnar sina spår ju. Min fysiska kropp är täckt av ärr. Många av dem har jag i ansiktet. Varje gång jag ser mig i spegel blir jag påmind om hur jag ser ut och vad jag har råkat ut för. Varför skulle det vara annorlunda med de själsiga ärren?

Och visst, jag har även härliga minnen av min far. Utflykter, lekar och skratt. Den dagen han dör kommer jag att bli väldigt ledsen. För jag älskar honom, hur knäppt det än låter. Men jag älskar min mamma mer.

* Tre dagar senare kunde han inte stå ut med min sorg, åkte tillbaka till skogen och hittade hunden. Svag, tovig och mager men levande!

8 kommentarer:

Anonym sa...

man kanske inte kan släppa taget, men man kan vägra att låta det definiera en...eller avgöra hur man förhåller sig till människor i framtiden
agneta

noomi sa...

Vad starkt av dig att skriva om dina erfarenheter.
Ibland är det svårt att förstå varför vi behöver gå igenom det vi gått igenom.
Stor kram

Anonym sa...

Jag tror inte man ska glömma sitt förflutan, bra eller dålig men det får inte ta för stor plats i ens liv. Vi har alla våra ärr och de har ändå varit med och format oss. Men ibland måste vi gå vidare och kanske förlåta men man glömmer aldrig. Tack för att du delar med dig av ditt liv, det är intressant att följa dig och ditt liv.

Laila sa...

Å lilla du... 'kramar om försiktigt*
Om du visste hur väl jag känner igen mig! NU kom jag själv lindrigt undan. Mina ärr är på insidan. Pappa borta... Men ärren är kvar och ja, jag saknar honom.
Men den dagen mamma dör blir ännu svartare!

Jag finns här om du vill skriva till mig
lailass2@yahoo.se

Anonym sa...

Min mamma brukar säga att man kan förlåta men aldrig glömma.

Varm kram Anna!♥

Anna Stilla sa...

Tusen tack!!!!

✿Ewa sa...

Vill bara komma in och *hålla om*.

Anonym sa...

Vad stark och modig du är som vågar berätta. Vi är många som håller det inom oss och knuffar undan smärtan en dag till... Nog har jag blivit starkare, äntligen. Men det behövs inte mycket, egentligen väldigt väldigt litet, så är man tillbaks i Känslan. Det ger lite lindring att vi är fler som stapplar på, men förlåta - Icke.