söndag 30 maj 2010

Fritt fall



I två dagar har ungdomar i Eskilstuna kastat sig ner från en höjd på 70 meter. Inga säkerhetslinor, bara ett nät som fångar dem innan de når marken. Min son är en av dessa ungdomar. Han, som jag fick tvinga till att åka Balder på Liseberg! På Facebook finns det ett filmklipp när han faller. Det har jag fått titta på ett antal gånger och Dawid får adrenalinpåslag varje gång vi tittar. Jag med, av en annan anledning dock. Jag är mamma till två nästan vuxna barn. Med betoning på nästan, inte vuxna. Barnen kastar sig in i det vuxna, hårda livet med samma lätthet som där, på Strömsholmen i Eskilstuna. Skillnaden är att i det verkliga livet finns det inget nät som fångar upp dem. Bara mina beskyddande armar.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Låter läskigt. Eller kanske modigt.

Anna Stilla sa...

Läskigt! Absolut. Fast jag minns tider då jag själv ville hoppa bungyjump. Idag har jag inga sådana tankar. Antigen har jag blivit klok eller gammal :)