måndag 15 mars 2010

Jakob och inbrottstjuven



Igår, när alla sov och bara jag var vaken, läste jag en historia som fick mig att skratta. Jag hade stor lust att väcka familjen och beratta historien för dem. Det gjorde jag så klart inte. Istället har jag haffat dem vid frukostbordet. Men tror ni att någon av dem gav den minsta antydan till skratt? Absolut inte. De tuggade på sina flingor och var inte alls lika roade som jag. Synd att de inte förstår sig på bra historier.

Jakob var en gammal och klok man. En natt blev han väckt av att någon tassade i hans rum. Han blev inte rädd. Tvärtom. Han välkomnade hjärtligt den okände gästen och bad honom att tända en tändsticka. Tjuven blev så paff att han gjorde det Jakob bad om.

- Men varför vill du att jag ska tända en tändsticka? - frågade tjuven.
- Jag vill få se ditt ansikte- svarade Jakob - så att jag kan vörda det. Du är verkligen en stor man som i mörkret försöker hitta det som jag inte kan hitta i dagsljuset.

5 kommentarer:

Ancan sa...

Jag tycker den var helt underbar!!!

Pia sa...

Ha ha...härlig!

Pia sa...

Underbar bild !!!! Har du tagit den? jag har inte sett Domherrar på flera år

Anna Stilla sa...

Tack!

Ja, Pia, jag har tagit bilden. Tyvärr är den suddig för att mitt objektiv inte räckte ändå fram till domherrarna. Jag var rädd för att komma ännu närmare för då skulle dem säkert flyga iväg.

Erik sa...

Vilken härlig liten historia. Tack för den Anna. :-)