måndag 15 mars 2010

Dårfinken



Jag har varit på min andra dejt med Skatteverket. Jag gick dit ganska påläst men det betyder inte att jag har känt mig något klokare. Snarare tvärtom. Ju mer jag läser desto fler frågor har jag. Så ikväll har jag frågat och frågat och frågat. Till slut kände jag mig som en frågande dårfink. De andra i gruppen hade bara några enstaka frågor men jag frågade som en enträgen tvååring ska ni veta. Då är det lätt att känna sig som en dårfink. Men om man inte frågar då vet man inte. Och vet man inte då kan man lätt göra fel. Nästa steg är att boka ett enskilt möte med Skatteverket för att få klarhet med min utgående moms. För jag måste så klart ställa till med saker och skatter och inte ingå i någon av de vanliga skattesatserna. Min moms kräver en närmare titt. Jag bara längtar till att få börja driva företaget men det vägrar jag göra utan kött på benen.

4 kommentarer:

Smilla sa...

Det låter så roligt, skatteverket till trots :) Jag har varit på de där träffarna också och frågat, inte spännande men väldigt nyttigt och lärorikt. Jag vill också starta eget men sitter fortfarande fast i min bubbla av förvirring och det är smärtsamt, för mycket val och frihet är inte alltid av godo.

Toril sa...

Låter som en klok idé att ställa frågor...bra att veta hur saker å ting ligger till. Lycka till med företagandet!

Erik sa...

Den som frågar är aldrig dum. Det är de tysta som brukar missuppfatta och inte alls förstå. Hellre fråga en gång för mycket än inte alls. Hoppas dina frågor kring momsen rätas ut vid nästa enskilda möte.

Anonym sa...

Den enda dumma frågan är den du inte ställer! (Hjärnkontoret)