måndag 23 november 2009

Leksaker



Jag besökte den enda leksaksaffären som finns i stan och ramlade baklänges. Leksaker är nämligen dyrare än sprit. Ett simpelt gosedjur kostar så pass mycket att man får klia sig i huvudet och fundera om man ska leva på ris och vatten resten av veckan. Samma sak gäller barnböcker. De är betydligt dyrare än böcker för vuxna. Jag tror inte att barnboksförfattare får större royalty än deckardrottningar, snarare tvärtom. Är tryckkostnaden högre? Eller vad beror det på? Någon som vet? För jag börjar tro att många vill sko sig genom att använda barns stålvilja och de vuxnas svårighet att stå emot den. En vuxen kan avstå att köpa något till sig själv för att... Men det är svårare att neka barn.

På bilden ser ni en del av min docksamling. För jag är en nördig docksamlare ska ni veta. Alla mina dockor är fyndade på diverse loppisar.

8 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Ja, tryckkostnaderna är faktiskt höga. Upplagorna är inre så stora och det är inte många bokbiderier i Sverige som kan binda hårdband med så smala ryggar. Men visst är det alldeles för dyrt!

Anna Stilla sa...

Du verkar vara bekant med ämnet :) Tack för svaret. Jag hade ingen aning om det faktiskt. När jag väl hade publicerat inlägget då tänkte jag på att man trycker ju barnböcker i färg och det måste väl vara också dyrare. Men det är synd att barnböcker och leksaker ska behöva vara så dyra

Anonym sa...

Det är just det som är grejen med dina sagopåsar, Anna....att det är secondhand....och att det är DU som suttit och skapat allt detta med din hjärna, ditt hjärta och dina händer....helt outstanding , detta konceptet!!

Förresten, jag letar efter en liten katt, som sprungit bort....har du sett till den Anna :)

Kram på dig...tänk att jag älskar att vara här i Sagoverkstaden, mitt nya favvotillhåll...men nu måste jag till jobbet!!!

Clara

Laila sa...

Ja det är det värsta det nu så här till jul... :-\
För har man en snart åttaårig kille så är det många kryss i leksakskatalogerna.

Smilla sa...

Det finns två leksaksaffärer i stan, den ena betydligt billigare än den andra *tips* men personalen kunde vara trevligare (det gäller för de flesta butiker idag).

De flesta böcker är billigare på nätet, det gäller säkerligen för sagoböcker också. Det är lite tråkigt eftersom det är mysigt att ta i saker innan man köper dem.

Jag försöker leta efter mönster för att kunna sy kläder till Skrållan. Det finns ingenstans. Vet du möjligen var man kan få tag på sånt?

Smilla sa...

Jag lånar väldigt gärna boken :) Tack så mycket.

Persilja sa...

Mejla mig vilka böcker du söker för här i stan säljer återvinningen sagoböcker för 5 kr och röda korset också omkring en femma!

Toril sa...

Nej det där begriper inte jag heller! Jag brukar köpa alla böckerna på nätet antingen på de billigare boksidorna typ bokus, eller så köper jag begagnade fina böcker...