söndag 13 september 2009

Blicken





Jag rensar och röjer. Sopsäck efter sopsäck vandrar prylarna ut. Jag är inte alls någon prylsamlare. Böcker, ampelliljor och trasmattor finns det gott om hemma hos oss men prylar får inte plats. Och ändå blev det två stora säckar av sådant som ska bort. När och hur lyckades jag samla ihop allt detta?

Hur som helst, röjandet och rensandet är ett energikrävande arbete. Ibland måste jag ta en liten paus, sätta mig i hammocken och titta på de tjocka molnen som rullar på himlen ovanför mig. Eller på vår nysådda gräsmatta som börjar bli riktigt grön och fin. Eller på de blommande pelargonerna som jag har förökat och tagit hand om sedan de var små bebisar.

Plötsligt fick jag syn på något som störde min fridfulla paus. Några smala ben rörde sig bland de vita pelargonbladen. Fasiken, en spindel. På mindre än halvmeter ifrån mig! För Er som har hittat nyligen till mig måste jag förklara att jag lider av ruskig spindelfobi. Men jag dödar inte spindlar bara för det. Jag kan inte smälla till ett liv bara för att jag är rädd för det. Ser ni hur spindeln tittar på mig? Han har haft den blicken hela tiden jag rörde mig runt honom med kameran. Lite avvaktande, som om han försökte klura ut om jag är en fara för honom eller inte.

6 kommentarer:

Persiljas Hus sa...

För att ha spindelfobi är du väldigt modig som går så nära och fejsar faran i vitögat! Hade det där varit min fobi hade jag inte gått så nära. Min fobi är så löjlig att jag skäms. Maskar och larver får mig att skaka av skräck. En trädgårdsintresserad med maskfobi? Jo. Erkännes. Men ssch det är så pinsamt.
Jag visste inte att spindlar hade synliga ögon. Kul!

skapasaker sa...

Urk! Här är en till med ruggig spindelfobi. Det är knappt så jag kan kolla på ditt inlägg...Fast jag är nog inte så snäll som du. Inte för att jag kan döda spindlar, det är alldeles för äckligt. Men jag hejar ivrigt på någon annan att utföra detta dåd...

Anonym sa...

Oj vilket fint foto, och det tycker jag fast jag ryyyser...Och att du fått med BLICKEN, fantastiskt! Ja, ampelliljor har ju en förmåga att föröka sig. Helt plötsligt har en liten bebis tittat fram på en stjälk :)

Anna sa...

Hur häftig som helst! Hur många ögon har de? Jag ser ett.. men den är kanske lömsk och gömmer det ena? Kram

Anna Stilla sa...

De har ett par små svarta ögon. Håller koll på allt och alla så man får passa sig :)

Anonym sa...

Otroligt! Jag har aldrig sätt en långben spindel på så nära håll förut! Och ögat, är det ögat!? Nu kommer jag ha svårt att drämma till dom med tidningen...