måndag 10 augusti 2009

Stilla of Eskilstuna


Ok, jag ger mig. Det här är inte alls Stilla of Eskilstuna utan Venus of Willendorf. Men det kunde ha varit jag för så ser jag ut, i alla fall i baddräkten. Och jag tror inte att för ca 24 000 år sedan skämdes kvinnorna över sådana former. Det var i alla fall inte dem som upptäckte alla dieter och bantningspiller som gör att många liv blir förstörda. Jag tror faktiskt att de var stolta och kände sig vackra och åtråvärda. För det var nog svårt att få sådana former. Tänk Er en tid då snabbmat, livet i soffan, chips och lördagsgodis var helt främmande. Folk åt helt ekologisk mat och rörde sig mycket i sina liv. Hur lyckades dessa skönhetshjältinnor få så vackra och mjuka kroppar då?

4 kommentarer:

smultron sa...

Mmm, jag har också tänkt i de där banorna. Kram

Sömsmånen sa...

Det kanske var deras ouppnåeliga ideal??

metronyx sa...

Ja håller med helylle. Ingen kunde få sådana former för alla var så nyttiga så man idealiserade. Nej men en modergudinna måste väl vara symboliskt svällande för att mätta alla :)

Anna sa...

Ja man skulle ha levt då, på 20.talet då det var vackert med former och vit hud!