måndag 13 juli 2009

Sakleteriet













Jag har bott i Eskilstuna i över tre år nu.

Jag har gått förbi den där skattkistan, det där magiska rummet, det där.... ack, jag saknar ord! Men jag har gått förbi Sakleteriet hundratals gånger. Och inte sett det. Hur? Hur kunde det ske?

Sakleteriet är ett mellanting mellan loppis och en antikaffär. Men dessa ord räcker inte att förklara, inte ens i grova drag. Att kliva genom dörren är som att kliva in i en sagovärld. Sådant älskar jag lika mycket såsom jag älskar paljettprydda klänningar, speglar i tunga guldramar och gamla parfymflaskor. Tomma men med en svag, kvardröjande doft...

Sakleteriet ligger på Careliigatan 7 b.

8 kommentarer:

mariaK. sa...

Underbart med Muminpappan tillsammans med Buddhastatyn!
Kram, Maria

La luz del norte sa...

Å, så herlig, men sikkert irriterende å ikke ha lagt merke til det før. Kanskje det rett og slett var meningen at det var nå du skulle oppdage denne skatten! Ha en fin kveld!

Solrosa

Anonym sa...

Ja men så är det ibland. Det är nu du skulle ha sett affären inte innan!
Ha de gott!

//Cissi

Anonym sa...

Åh va härligt! Nu blev jag akut loppis sugen ju! Sakleteriet, vilket charmigt å fyndigt namn :)

Sömsmånen sa...

Gör bot och bättring - gå dit ofta och njut! Ser helt fantastiskt ut.

Maria sa...

Verkar vara ett ställe som jag absolut skulle älska!

Lisa sa...

Jag visste att du skulle gilla det! Mysigt med mattorna på väggarna va!

Persilja sa...

WOAW! Vilket ställe!!! Vilket ställe! Skulle vilja närstudera varje liten pinal-jag skulle vilja äga en sån affär!!! Pynta och ställa upp fint som i ett eget vardagsrum men sen fick alla köpa allt ändå....
Vackra bilder. Älskar kudden fåtöljen lampan med frans och elefanterna!!!