måndag 27 juli 2009

Anna







Anna. Jag tycker om mitt namn. Det har jag alltid gjort. Mina flickkompisar tyckte inte om sina namn. De ville heta Veronica. Eller Magdalena. Men jag har alltid tyckt att Anna var fint. Det är nog det mest vanliga namnet i hela världen. Genom tiderna. Men aldrig omodernt. Aldrig gammaldags. Aldrig konstigt.

Egentligen skulle jag heta något helt annat. Nämligen Daria. Men jag föddes med en fosterskada och mina stackars föräldrar hade ingen aning om hur jag skulle bli som stor. Att ge mig ett märkligt namn var att göra mig en björntjänst. Tyckte dem. Därför döptes jag till Anna.

I min familj är namnsdagar mer firade än födelsedagar. Varför? Jag vet inte, det är bara så. Igår var det min namnsdag. De enda som kommer ihåg det än är nog faktiskt föräldrarna. Ibland glömmer jag det själv, till och med. Men så kommer det ett kort med varma lyckoönskningar och så vet jag.

Om jag fick ett flickebarn till då skulle hon få heta Julia. Ett namn som jag tycker är vackert. Men jag kommer inte att få fler barn. Jag har min Sara och Dawid som börjar bli vuxna. Det är dags för mig att börja åldras...

11 kommentarer:

Hanna ♥ sa...

Ville bara säga hej å hoppas du har det fint
Monika

Ulla sa...

Och så kan du fira både polska och svenska namnsdagar! Vad fiffigt!
Vi firar också namnsdagar. Mina barn har tre var. Jag kollade att alla namn de fick fanns med i almanackan. Emma heter f ö Anna som andra namn. Jag håller med: det är klassiskt och vackert!

Laila sa...

Hade vi fått en dotter hade hon fått heta Anna Sofia.
Det är ett fint namn tycker jag.

Estella sa...

Jag är också väldigt förtjust i namn och Anna är väldigt speciellt för mig, även om det är vanligt såklart. Grattis i efterskott på namnsdagen!

Maria sa...

Grattis på din namnsdag. Vi firar sällan namnsdagar i vår familj. Inte mer än ett litet grattis om man kommer ihåg. Men egentligen ska man ju ta till vara alla tillfällen till en liten fest, ett litet grattis...

Anonym sa...

Grattis i efterskott, jag är en sån som brukar komma ihåg släkt & vänners namnsdagar men i år glömde jag en kompis som heter Anna. Och så dig då, för du är ju också en kompis! Jag har alltid tyckt om namnet Anna!

Persilja sa...

Anna är också MITT (andra) namn. Jag gillar det. Både min mormor pch farmor hette Anna. Daria var väldigt vackert! En dotter till hos mig hade fått heta Malva. Som blomman.
PÅ namnsdagar får man bestämma mat hos oss.
Nästa Gnesta resa ska vi göra avstickare till både Malmköping och Eskilstuna. Då kan jag möta två favvobloggare också! :D

Persilja sa...

Anna är också MITT (andra) namn. Jag gillar det. Både min mormor pch farmor hette Anna. Daria var väldigt vackert! En dotter till hos mig hade fått heta Malva. Som blomman.
PÅ namnsdagar får man bestämma mat hos oss.
Nästa Gnesta resa ska vi göra avstickare till både Malmköping och Eskilstuna. Då kan jag möta två favvobloggare också! :D

Lisa sa...

En av mina systrar heter Anna och jag tycker att det är jättefint och faktiskt inte alls så vanligt. Jag känner bara två som heter det. Lisa är ju ett vanligt namn, men jag var ensam om det på min skola. Fast egentligen ville jag heta Katrin...

Anna sa...

Anna är jättefint :-)! Fast inte sjutton hade vi namnsdag nu i juli?! Vad är ditt andra namn? Vi firar inte namnsdagar alls, om man kommer ihåg så säger man grattis och sedan är det inte mer med det. Kanske trist, för visst borde vi fira hej vilt så mycket vi kan! Grattis i efterskott!

Anna Stilla sa...

Det är den polska Anna som har namnsdag i juli. Den svenska tror jag någon gång i september. :)